افزایش بیماری‌های فصلی همزمان با تشدید سردی هوا در غور

برخی از باشندگان غور از افزایش بیماری‌های فصلی همزمان با تشدید سردی هوا در این ولایت نگرانی کرده و می‌گویند که بیماری‌های فصلی چون «سینه و بغل، سرفه و ریزش» به‌گونه‌ی جدی در این ولایت افزایش یافته است.

محمدنور، از باشندگان شهر فیروزکوه، مرکز غور که برای خریداری دارو برای کودکان بیمارش به یکی از داروخانه‌های این شهر آمده است، می‌گوید: «مریضی‌ها به‌گونه‌ی بسیار جدی افزایش یافته است. تمام اعضای فامیلم بیمار هستند. سردی هوا هم امسال بی‌پیشینه است. هرچه دارو می‌خورند، خوب نمی‌شوند. داروها هم بسیار قیمت شده است.»

سیف‌الدین، یکی دیگر از باشندگان شهر فیروزکوه هم می‌گوید که بیماری‌های فصلی با آمدن سردی‌های زمستان افزایش چشم‌گیری یافته است. او افزود: «اکنون تمام مردم بیمار هستند. بیماری‌های سرفه و ریزش در بزرگ‌سالان و سینه و بغل در کودکان به‌گونه‌ی بی‌سابقه افزایش یافته است.»

پزشکان در شفاخانه ولایتی غور نیز می‌گویند که با آمدن فصل زمستان و تشدید سردی هوا بیماری‌های تنفسی در این ولایت افزایش چشمگیری یافته است.

کمبود امکانات در مراکز صحی

همزمان با افزایش سرما، بیماری‌های فصلی نیز در غور افزایش یافته است. عکس: روزنامه اطلاعات روز

باشندگان شماری از ولسوالی‌ها و مناطق دوردست غور با ابراز نگرانی از سردی هوا و افزایش بیماری‌های فصلی، از کمبود دارو و امکانات در مراکز صحی این ولایت نیز نگرانی کرده و از مسئولان محلی طالبان و نهادهای امدادرسان می‌خواهند که مراکز صحی را تمویل کنند.

احمدشاه، باشنده‌ی ولسوالی شهرک ولایت غور می‌گوید: «با آمدن فصل زمستان بیماری‌ها به‌گونه‌ی بسیار جدی میان مردم در این ولسوالی افزایش یافته و کلینیک‌ها هم با کمبود امکانات روبه‌رو هستند. اگر توجه نشود، مردم با مشکل مواجه می‌شوند، چون در فصل زمستان راه‌های مواصلاتی ولسوالی‌ها با مرکز مسدود می‌شوند و مردم نمی‌توانند بیماران‌شان را به مرکز ولایت انتقال بدهند.»

رحیم‌الله، باشنده‌ی ولسوالی چهارسده هم از افزایش بیماری‌های فصلی و کمبود دارو و امکانات در این ولسوالی نگرانی کرده و از ریاست صحت عامه غور می‌خواهد که مراکز صحی این ولسوالی را تجهیز کنند تا از جان‌باختن بیماران در فصل زمستان جلوگیری شود. زیرا به‌گفته‌ی وی، در فصل زمستان راه‌های منتهی این ولسوالی به مرکز غور مسدود می‌شوند.

باشندگان ولسوالی لعل‌وسرجنگل غور هم از کمبود دارو و امکانات در مراکز صحی این ولسوالی نگرانی کرده و می‌گویند که اگر رسیدگی نشود بیماران‌شان از بین خواهند شد.

محمدرضا، باشنده‌ی روستای تلخک ولسوالی لعل‌وسرجنگل غور می‌گوید: «بیماری‌ها در این ولسوالی بسیار زیاد شده خصوصا سنیه و بغل؛ کودکان همه به این بیماری دچار هستند. راه‌های روستای ما هم مسدود اند. اگر توجه نشود، کودکان ما از بین خواهند شد.»

با این حال فعالان مدنی غور هم از مسئولان محلی طالبان می‌خواهند که مراکز درمانی را تمویل کرده و دارو و امکانات پزشکی بفرستند تا از جان‌باختن مردم به‌ویژه زنان و کودکان در فصل زمستان جلوگیری شود. زیرا به‌گفته‌ی آنان، در این موسوم سال مردم نمی‌توانند در اسرع وقت بیماران‌شان را به مرکز منتقل کنند.

یکی از فعالان مدنی غور می‌گوید: «غور یکی از سردترین ولایت‌های افغانستان است و مردمانی که در مناطق دوردست و ولسوالی‌ها زندگی می‌کنند، بیشتر از مردم شهر با مشکل روبه‌رو هستند. چون کم‌تر به مراکز صحی دسترسی دارند و دارو و امکانات کم‌تری به آنان می‌رسد. خواست ما از ریاست صحت عامه و مؤسسات همکار این است که برای مراکز صحی دارو و امکانات برسانند تا از جان‌باختن بیماران در این مناطق جلوگیری شود.»

مسدود شدن راه‌های مواصلاتی

در فصل زمستان راه‌های مواصلاتی غور مسدود می‌شوند. عکس: شبکه‌های اجتماعی

برخی از باشندگان ولسوالی‌ها و مناطق دوردست غور می‌گویند که به‌دلیل برفباری‌های سنگین، راه‌های مواصلاتی روستاها به مراکز ولسوالی‌ها مسدود شده و در اسرع وقت بازگشایی نمی‌شوند. این امر سبب بروز مشکلات برای مردم می‌شود.

حسین، باشنده‌ی ولسوالی لعل‌وسرجنگل می‌گوید که به‌دلیل برفباری‌های اخیر راه‌های حدود ۱۰۰ روستای این ولسوالی به‌روی رفت‌وآمد مردم مسدود شده‌اند که ساکنان این روستاها با چالش‌های زیادی دست‎‌وپنجه نرم می‌کنند.

او افزود: «راه‌ها از یک هفته بدین‌سو مسدود شده‌اند. مردم بسیار مریض هستند. در این فصل کودکان بسیاری به بیماری سینه و بغل دچار شده‌اند که نمی‌توانیم به مرکز ولسوالی انتقال بدهیم. شما شاهد بودید که یک کودک دوساله در مسیر راه به شفاخانه نرسید و جان باخت. اگر راه‌ها به‌زودی بازگشایی نشوند، بیماران زیاد، به‌ویژه کودکان از بین خواهند رفت.»

محمدرضا، یکی دیگر از باشندگان ولسوالی لعل‌وسرجنگل هم از افزایش بیماری‌های فصلی و کمبود دارو و امکانات در مراکز صحی این ولسوالی شاکی است و می‌گوید: «در مراکز صحی این ولسوالی داروهای بسیار بی‌کیفیت وجود دارد؛ آن‌هم بسیار ناچیز. همچنان امکانات بسیار کم است. بیماری‌ها هم در فصل زمستان به‌گونه‌ی جدی افزایش یافته است که واقعا قابل نگرانی است. ما از مسئولان محلی غور می‌خواهیم که در بازگشایی راه‌ها و همچنان تقویت مراکز صحی توجه جدی کنند.»

باشندگان ولسوالی‌های دیگر غور هم از مسدود شدن راه‌های مواصلاتی و نرسیدن به موقع بیماران در مراکز صحی انتقاد کرده و از مسئولان محلی طالبان در این ولایت می‌خواهند که در اسرع وقت راه‌ها را بازگشایی کنند تا مردم بیماران‌شان را به مراکز صحی منتقل کرده و از جان‌باختن‌شان جلوگیری کنند.

مردم توان خریداری دارو را ندارند

مردم در غور از عدم توانمندی خرید دارو شاکی اند. عکس: روزنامه اطلاعات روز

باشندگان غور همچنان از بلند بودن بهای دارو در مرکز و ولسوالی‌های این ولایت ابراز نگرانی کرده و می‌گویند که در وضعیت کنونی مردم در فقر و تنگ‌دستی زندگی می‌کنند و نمی‌توانند، برای بیماران‌شان دارو خریداری کنند؛ زیرا قیمت دارو به‌گونه‌ی جدی افزایش یافته است.

محمدنور، از باشندگان شهر فیروزکوه می‌گوید: «دارو در داروخانه‌های غور زیاد است، اما قیمت آن بسیار بلند است. مردم نمی‌توانند خریداری کنند، چون فقر و تنگ‌دستی در این ولایت بسیار زیاد است و مردم توان خریداری دارو را ندارند.»

امان‌الله، یکی دیگر از باشندگان شهر فیروزکوه می‌گوید: «قیمت دارو نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است. به‌طور مثال یک تخته تابلیت پرستامول را قبلا به ۱۰ افغانی می‌خریدیم اما حالا به ۲۰ تا ۳۰ افغانی رسیده است. در شرایط کنونی که فقر و بیکاری بیداد می‌کند، مردم توان خریداری داروی مورد نیاز شان را ندارند.»

طالبان چه می‌گویند؟

تصویر از سفر رییس صحت عامه غور به مرکز صحی ولسوالی‌ دولینه. عکس: شبکه‌های اجتماعی

مسئولان صحی در غور هم افزایش بیماری‌های فصلی را در این ولایت تأیید کرده می‌گویند که برای تمام مراکز صحی مرکز و ولسوالی‌ها امکانات پزشکی فرستاده شده و تلاش می‌کنند خدمات صحی بهتری را برای مردم انجام دهند.

داکتر عبدالستار موفق، رییس صحت عامه طالبان در غور می‌گوید: «با وجود مشکلات و راه‌های دشوارگذر، تلاش می‌کنیم خدمات صحی را به‌گونه‌ی منظم در تمام ولسوالی‌ها و روستاهای دوردست این ولایت ارائه کنیم. ما به تمام ولسوالی‌ها دارو فرستاده‌ایم که برای درمان بیماران استفاده می‌شود.» براساس گفته‌های مسئولان صحی، در غور ۸۱ مرکز صحی جهت ارائه خدمات صحی به مردم وجود دارد، اما با فرا رسیدن فصل زمستان و بسته شدن راه‌های مواصلاتی و کمبود امکانات در این مراکز، ساکنان ولسوالی‌ها و مناطق دوردست این ولایت با چالش‌های زیاد روبه‌رو می‌شوند.