عکس: کرکت بورد افغانستان

دیدبان حقوق بشر: شورای بین‌المللی کرکت عضویت افغانستان را تعلیق کند

دیدبان حقوق بشر از شورای بین‌المللی کرکت (ICC) خواسته است که عضویت افغانستان را که تحت کنترل طالبان است، به‌دلیل عدم دسترسی زنان و دختران به آموزش و ورزش تعلیق کند.

مینکی وردن، مدیر ابتکارات جهانی دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای که امروز (دوشنبه، ۲۶ جدی) منتشر شده، گفته است که اقدامات طالبان در تضاد با سیاست ضد تبعیض شورای بین‌المللی کرکت است.

او گفته است که طالبان پس از دست‌ یافتن به قدرت، فهرست طولانی و رو به رشدی از قوانین و سیاست‌هایی را وضع کرده‌اند که مانع دسترسی زنان و دختران به حقوق اساسی‌شان می‌شود.

مینکی وردن گفته است که ورزشکاران زن گزارش داده‌اند که نیروهای طالبان مراکز تمرینی و ورزشی را بسته‌اند و آنان را به خشونت تهدید کرده‌اند.

به‌گفته‌ی او، برخی از زنان و دختران ورزشکار مخفی شده‌اند و شواهد مرتبط با ورزش از جمله مدال‌ها و لباس‌های ورزشی‌شان را نابود کرده‌اند.

این مقام دیدبان حقوق بشر تأکید کرده است که بسیاری از ورزشکاران در افغانستان باقی مانده‌اند و نمی‌توانند به‌طور امن تمرین کنند.

طالبان در کنار منع ورزش زنان، دروازه‌های دانشگاه‌ها و مکاتب را نیز به‌روی زنان و دختران بسته کرده‌اند. همچنین در حال حاضر کار زنان در نهادهای دولتی و غیردولتی منع است.

این اقدامات طالبان واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشته است.

به‎‌تازگی بورد کرکت استرالیا اعلام کرده است که به‌خاطر محدودیت طالبان علیه زنان، در مقابل تیم افغانستان بازی نخواهد کرد.