مجلس نمایندگان قرارداد امنیتی با امریکا و ناتو را تصویب کرد

اطلاعات روز: مجلس نمایندگان قرارداد امنیتی با امریکا و ناتو را دیروز در یک نشست فوق‌العاده با اکثریت آرا تصویب کرد. قراردادهای امنيتى با امریکا و ناتو به تاریخ ٨ ماه عقرب در کابل به امضا رسیدند و پس از آن متن این قراردادها به تاریخ 19 اکتبر برای تصویب به مجلس نمایندگان فرستاده شد.

مطابق قانون اساسی، تأيید یا رد معاهدات و میثاق‌های بین‌المللی با کشورهای خارج، از صلاحیت‌های شورای ملی است. در نشست دیروز مجلس نمایندگان از ۱۵۷ عضو حاضر در این مجلس، به «قرارداد همکاری‌های امنیتی و دفاعی میان افغانستان و امریکا» پنج ‌رای مخالف و سه ‌رای ممتنع و متباقی رای مثبت دادند.

هم‌چنان از جمله‌ی ۱۵۲ نماینده‌ی حاضر در مجلس نمایندگان به «قرارداد وضعیت نیروها بین افغانستان و ناتو» تنها ۵ تن آنان رای مخالف دادند. باید گفت که شماری از نمایندگان در آغاز نشست دیروز مخالفت شدیدی به تصویب دو سند یاد شده نشان دادند که باعث واکنش جدی موافقان این قراردادها ‌شد.

شماری از مخالفان امضای پیمان امنیتی با امریکا و ناتو، تعدادی از همکاران‌شان را متهم کردند که برای تصویب این قراردادها، قبلاً در سفارت امریکا در کابل برنامه داشته‌اند. اما شماری از موافقان امضای قراردادهای همکاری با امریکا و ناتو را برای ثبات و امنیت کشور مهم خواندند.

بر اساس قرارداد همکاری‌های امنیتی با امریکا، ‌حدود ۹۸۰۰ سرباز امریکایی پس از ۲۰۱۴ در کشور باقی می‌مانند. امریکا بر اساس همین قرارداد، پس از 2014 در کابل، بگرام، مزار شریف، هرات، قندهار، هلمند، گردیز، جلال‎آباد و شیندند هرات پایگاه نظامی خواهند داشت.

این توافق‌نامه تا سال ۲۰۲۴ اعتبار دارد و پس از آن هم در صورت توافق دو کشور، قابل تمدید است. قرار است مأموریت رزمی نیروهای امریکایی و ناتو در کشور در آخر سال روان پایان یابد، پس از آن مأموریت جدید آن‌ها در راستای حمایت و آموزش نیروهای امنیتی کشور آغاز می‌شود.

مطابق قرارداد همکاری با امریکا و ناتو، نیروهای خارجی نیروهای امنیتی را در بخش‌های آموزش و مشوره‌دهی کمک می‌کنند. در بخشی از این توافق‌نامه‌ها آمده، نیروهای خارجی پس از سال 2014 نیروهای امنیتی کشور را در زمینه‌های خنثا‌سازی بمب‌های گوناگون، ارتقای سیستم تدارکاتی و حمل‌و‌نقل، اطلاعاتی و تقویت نیروهای هوایی هم کمک می‌کنند.

استقبال رییس جمهور

محمد اشرف غنی، ريیس جمهور کشور از تصویب قراردادهای امنیتی میان افغانستان، امریکا و ناتو توسط مجلس استقبال کرده و از مجلس سنا خواسته تا اقدام مشابه در مورد تأیید قراردادهای مذکور انجام دهد. در خبرنامه‌ی ریاست جمهوری به نقل از اشرف غنی آمده، تأیید قراردادهای یاد شده توسط مجلس اقدام خوبی در راستای تحکیم حاکمیت ملی کشور است.

در خبرنامه آمده است، بر اساس این قراردادها، نیروهای امنیتی کشور مسئولیت کامل امور امنیتی را به‌دوش خواهند داشت و این نیروها بیش‌تر تقویت و تجهیز خواهند شد. در همین حال، شماری از اعضای مجلس سنا گفته‌اند که در تأیید قراردادهای امنیتی با امریکا و ناتو از دقت کار می‌گیرند.