عکس: ارسالی

ولسوالی برکه؛ سرزمین دورافتاده و فراموش‌‍ شده

ولسوالی برکه در شمال‌شرق ولایت بغلان قرار دارد که با ولسوالی‌های نهرین، جلگه، بغلان مرکزی، گذرگاه نور و همچنان ولسوالی اشکمش تخار هم‌مرز است. مردمان این ولسوالی اکثرا با کشت و زراعت و مالداری امرار معاش می‌کنند. باشندگان این ولسوالی را اقوام تاجیک، هزاره و ازبیک تشکیل می‌دهند. این ولسوالی با داشتن ساحات کوهسار و آبشارهای زیبا یکی از مناطق سرسبز و دیدنی در ولایت بغلان به‌شمار می‌رود. ساحات مهم و دیدنی در این ولسوالی را روستاهای فلول و سایه‌زاره تشکیل می‌دهد.

ولسوالی برکه بغلان با فاصله‌ی ده‌ها کیلومتر از مرکز این ولایت، ساحه‌ی فراموش‌شده است که مردمان آن از امکانات ابتدایی هم برخوردار نیستند. باشندگان و روستانشینان در این ولسوالی در حال حاضر از نبود خدمات عمومی چون مواد آموزشی و تعمیر مکاتب، آب آشامیدنی، مراکز صحی و تخریب سرک به‌شدت انتقاد می‌کنند. در بیست سال اخیر در این ولسوالی کم‌تر توجه شده و در بخش‌های بازسازی و نوسازی توجه‌ی جدی صورت نگرفته است.

چالش‌های صحی

شماری از زنان بیمار در یکی از مراکز صحی ولسوالی برکه در نوبت برای رفتن نزد داکتر هستند. عکس: ارسالی به روزنامه اطلاعات روز

باشندگان این ولسوالی می‌گویند تا اکنون در این ولسوالی حتا یک کلینیک معیاری از سوی حکومت ساخته نشده و به‌دلیل کمبود دارو و داکتر و پرستار، مریض‌های‌شان را از دست می‌دهند.

سایه‌زاره، یکی از روستاهای ولسوالی برکه ولایت بغلان است که باشندگانش برای درمان مریض‌های‌شان ساعت‌ها راه را می‌پیمایند تا آنان را به مرکز صحی بیاورند؛ اما در یکی از مراکز صحی این ولسوالی هم داکتر و داروی کافی وجود ندارد.

محمدامین، یک تن از باشندگان این روستا است. او باید ساعت‌ها راه بپیماید تا مریض‌اش را به نزدیک‌ترین مرکز صحی برساند. این مرکز صحی دو اتاق دارد، یک داکتر و یک قابله. داروی کافی اما وجود ندارد تا به مریض‌ها داده شود. اکثرا مریض‌هایی که مشکلات ولادت دارند در این مرکز به‌دلیل نبود امکانات و دارو از بین می‌روند.

حبیب‌الله، داکتر مؤظف در این مرکز صحی چالش‌های عمده‌ی‌شان را نبود تعمیر معیاری و استندرد عنوان می‌کند. به‌گفته‌ی او، آنان تمام فعالیت‌های‌شان را در دو اتاق گلی انجام می‌دهند. به‌باور این داکتر، این مرکز باید به بخش فارمسی، نرسنگ و او‌پی‌دی اتاق‌های جداگانه داشته باشد.

صفت‌الله، از بزرگان قومی در این ولسوالی می‌گوید افراد و اشخاصی که به این مرکز از راه‌های دور می‌آیند مردمان فقیر و نیازمند هستند و توانایی رفتن به کلینیک‌های شخصی در مرکز ولایت را ندارند. او از مسئولان حکومت طالبان می‌خواهد که برای رفع چالش‌های مردم مراکز صحی را با امکانات بهتر برابر بسازند.

نبود امکانات در بخش آموزش

باشندگان ولسوالی برکه بغلان می‌گویند مکاتب لیسه آنان تعمير معیاری ندارند و با کمبود مواد آموزشی نیز روبه‌رو هستند. آموزگاران لیسه مرکزی این ولسوالی می‌گویند که امکانات مورد نیاز در این مکتب از جمله تعمیر مناسب، صنف‌های معیاری، آب آشامیدنی بهداشتی و میدان ورزشی وجود ندارد. به‌گفته‌ی آنان، دانش‌آموزان به فضای آموزشی مطمئن نیاز دارند، اما آنان با اندک‌ترین امکانات به آموزش شان می‌پردازند.

باشندگان برخی روستاها در این ولسوالی تأکید می‌ورزند که در روستاهای‌شان مکاتب ابتدایی وجود ندارند و برخی از کودکان از رفتن به مکتب محروم هستند. به‌گفته‌ی آنان، برخی از کودکان از روستاهای‌شان چندین ساعت پیاده به مکتب‌های مرکز ولسوالی می‌روند.

این باشندگان از مسئولان می‌خواهند صدای آنان را گوش داده و خدمات آموزشی را به کودکان و نوجوانان‌شان فراهم بسازند.

مشکلات مخابراتی و راه‌های مواصلاتی

باشندگان ولسوالی برکه بغلان برعلاوه‌ی چالش‌های صحی و آموزشی از عدم دسترسی به خدمات مخابراتی و نداشتن سرک نیز انتقاد می‌کنند.

کریم‌الله، از باشندگان روستای سایه‌زاره در برکه است. او هرازگاهی که می‌خواهد برای برادرانش یا اقارب‌اش تماس داشته باشد، ساعت‌ها راه را می‌پیماید و به بلندی‌های کوه برای آنتن‌دهی مبایل‌اش می‌رود. او می‌گوید پایه مخابراتی از آنان فاصله‌ی زیاد دارد و در روستاها و ساحات زندگی آنان کار نمی‌کند.

تصویر یکی از باشندگان ولسوالی برکه در انتظار آنتن‌دهی مبایل‌اش. عکس: ارسالی به روزنامه اطلاعات روز

میرزاخان، از دیگر باشندگان این ولسوالی می‌گوید: «سرک معیاری و درست نداریم. موتر و وسایل ماشینی نمی‌توانند حتا به روستاهای نزدیک بروند.» به‌گفته‌ی او، بیشتر کارهای آنان توسط مرکب و اسپ انجام می‌شود و با چالش‌های زیادی روبه‌رو هستند. آنان از مسئولان حکومت طالبان خواهان ایجاد پایه‌های شبکه‌های مخابراتی و بازسازی سرک در این ولسوالی هستند.

از سوی هم عبدالمنان حذیفه، ولسوال این ولسوالی می‌گوید پس از روی کارآمدن طالبان نسبت به سال‌های قبل به شصت درصد مشکلات باشندگان این ولسوالی رسیدگی شده است. وی مشکلات مردم به‌ویژه روستانشینان در این ولسوالی را تأیید می‌کند و می‌گوید در تلاش ارائه‌ی خدمات هستند. او اضافه می‌کند که چالش‌های عمده‌ی مردم در بخش‌های نبود دارو، تعمیر کلینیک و سرک را با مسئولان مرکزی شریک ساخته است. او می‌افزاید که حکومت مرکزی وعده‌ی هر نوع همکاری را به آنان داده است. ولسوالی برکه در ۸۵ کیلومتری مرکز ولایت بغلان قرار دارد و در چند سال پسین در بخش آموزش در این ولسوالی از سوی حکومت توجه نشده است؛ اما اکنون باشندگان این ولسوالی امیدوار اند تا این چالش‌ها از سوی حکومت طالبان حل شود.