همایش زنان در استانبول: عادی‌سازی نقض حقوق زنان افغانستان در درازمدت نگران‌کننده است
عکس: ارسالی به اطلاعات روز

همایش زنان در استانبول: عادی‌سازی نقض حقوق زنان افغانستان در درازمدت نگران‌کننده است

شماری از زنان افغانستانی در شهر استانبول ترکیه همایش اعتراضی برگزار کرده و در مورد عادی‌سازی نقض حقوق زنان با «یک معامله سیاسی» در درازمدت ابراز نگرانی کرده‌اند.

این همایش روز یک‌شنبه (۲ دلو) برگزار شده است. زنان حاضر در این همایش در قطع‌نامه‌ای گفته‌اند که نشانه‌هایی از عادی‌سازی و پذیرش وضعیت کنونی زنان از سوی جامعه جهانی، نهادهای بین‌المللی و احزاب و تشکل‌های سیاسی افغانستان دیده می‌شود.

در قطع‌نامه‌ی این همایش اعتراضی آمده است که زنان در حاکمیت طالبان از تمام حقوق‌شان که به هیچ وجه قابل اولویت‌بندی و معامله نیست، محروم شده‌اند، اما تأکید جامعه جهانی و نهادهای بین‌المللی صرفا بر حق آموزش، نگران‌کننده و خطرناک است.

طبق این قطع‌نامه، جامعه جهانی به‌شمول سازمان ملل، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه اروپا، سازمان همکاری‌های شانگهای و…باید تلاش‌های‌شان را بر تأمین تمام حقوق زنان متمرکز کنند.

به‌گفته‌ی این زنان، چانه‌زنی با طالبان برای حق آموزش و تحصیل بدون سایر حقوق زنان، از جمله حق کار، سفر، حق رأی و مشارکت معنادار سیاسی، مشکلات زنان افغانستان را حل نمی‌کند.

در قطع‌نامه از جامعه جهانی خواسته شده است که حقوق اساسی زنان و یا بخشی از آن را به‌عنوان ناگزیری و یا تعامل با طالبان، معامله نکند.

زنان در این همایش از مبارزات زنان و دخترانی که در طول یک‌ونیم سال گذشته به شیوه‌های متفاوت در برابر محدودیت‌های طالبان اعتراض کردند، قدردانی کرده‌اند. آن‌ها در عین زمان بر ایجاد یک آدرس بزرگ و قوی که بتواند مطالبات زنان را مطرح و پیگیری کند، نیز تأکید کرده‌اند.

این درحالی است که طالبان حدود یک ماه پیش در دو دستور جداگانه، تحصیل و کار زنان در مؤسسات غیردولتی ملی و بین‌المللی را منع کردند. این گروه قبلا رفتن دختران بالاتر از صنف ششم به مکتب و کار زنان در ادارات دولتی را نیز منع کرده بودند.