ولایت فاریاب

افزایش دزدی‌های شب‌هنگام در فاریاب؛ «طالبان امنیت مردم را تأمین نمی‌کنند»

برخی از باشندگان شهر میمنه، مرکز ولایت فاریاب می‌گویند که دزدی شب‌هنگام در این شهر افزایش یافته است. آن‌ها می‌گویند که طالبان امنیت مردم را تأمین نمی‌کنند و یا توان تأمین امنیت را ندارند.

یک باشنده‌ی شهر میمنه امروز (سه‌شنبه، ۴ دلو) گفت که در جریان یک ماه گذشته ۲۴ رأس مواشی شامل هشت رأس گاو و گوساله و ۱۶ رأس گوسفند و بز تنها از روستای «خواجه پایتخت» ناحیه‌ی چهارم این شهر به سرقت رفته است.

این باشنده‌ی میمنه گفت که در این مدت، علاوه بر سرقت مواشی از سوی دزدان، اوال چندین خانه نیز به سرقت رفته است. به‌گفته‌ی او، طالبان از ۲۴ رأس مواشی گم‌شده، تنها دو رأس مواشی را پیدا و به صاحبان آن تسلیم کرده‌اند.

یک باشنده‌ی دیگر شهر میمنه می‌گوید که در نزدیکی روستای‌شان پاسگاه امنیتی طالبان وجود دارد، اما نیروهای این گروه امنیت مردم را تأمین نمی‌کنند.

شماری دیگر از باشندگان شهر میمنه می‌گویند که نبود کار و فقر اقتصادی سبب افزایش دزدی شب‌هنگام در این شهر شده است. آن‌ها می‌گویند که برخی افراد چون در جریان روز بیکاراند، «از روی مجبوری» در جریان شب دست به دزدی می‌زنند.

باشندگان شهر میمنه از طالبان می‌خواهند که برای تأمین امنیت مردم، گزمه‌های شب را فعال کنند تا از سرقت اموال خانه‌های مردم از سوی دزدان، جلوگیری شود.

مسئولان محلی طالبان در ولایت فاریاب تاکنون در این باره چیزی نگفته‌اند.

این درحالی است که میزان فقر و بیکاری در کشور در مقایسه به سال‌های گذشته افزایش یافته است.

اخیرا دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) گفته است که شمار افراد نیازمند به کمک در افغانستان به ۲۸.۳ میلیون نفر رسیده است. این رقم در مقایسه به پنج سال قبل، حدود ۳۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.