ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان

ذبیح‌الله مجاهد احتمال سقوط نظام طالبان به‌دلیل مشکلات اقتصادی را رد کرد

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان به گزارش اخیر دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) واکنش نشان داده و احتمال سقوط نظام این گروه به‌دلیل مشکلات اقتصادی را رد کرده است.

مجاهد امروز (چهارشنبه، ۵ دلو) در رشته‌توییتی نوشته است که حکومت طالبان «ریشه‌ی عمیق مردمی» دارد و متکی به هیچ کمک خارجی نیست که به‌دلیل مشکلات اقتصادی سقوط کند.

او مشکلات اقتصادی را پذیرفته و گفته است که هر کشوری، مانند افغانستان که جنگ طولانی را پشت سر گذاشته، بعضی اوقات با مشکلات اقتصادی مواجه خواهد شد.

با این حال، مجاهد افزوده است که حکومت طالبان مصمم است که تمام منابع اقتصادی کشور را احیا و اقتصاد را بازسازی کند. به‌گفته‌ی او، در طول یک‌ونیم سال گذشته نیز گام‌هایی در این زمینه برداشته شده و اکنون نیز تلاش‌ها ادامه دارد.

این درحالی است که در تازه‌ترین گزارش دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل (اوچا) درباره‌ی وضعیت اقتصادی افغانستان آمده است که افغانستان با یک بحران بشردوستانه بی‌سابقه و با خطر بسیار واقعی سقوط سیستم و فاجعه انسانی مواجه است.

اوچا در این گزارش خود نوشته است که با پایان جنگ ۲۰ ساله میان طالبان و نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در ماه آگست ۲۰۲۱ میلادی، افغانستان در حاکمیت طالبان عصر جدیدی را آغاز کرده است.

به نقل از گزارش، مشخصه‌های این عصر جدید بحران اقتصادی، گرسنگی، سوءتغذیه، افزایش فقر، فروپاشی سیستم صحت، خفقان رسانه‌ها و جامعه مدنی و محرومیت تقریبا کامل نیمی از جمعیت کشور یعنی زنان و دختران از زندگی عمومی هستند.