منیر اکرم

منیر اکرم: از سخنانم در مورد ممنوعیت آموزش زنان افغانستان برداشت نادرست شده است

منیر اکرم، نماینده‌ی پاکستان در سازمان ملل در مورد اظهارات دو روز پیش خود در یک نشست سازمان ملل که گفته بود منع آموزش و کار زنان توسط طالبان ناشی از فرهنگ خاص پشتون‌های افغانستان است، وضاحت داده است.

منیر اکرم به روزنامه داون چاپ پاکستان گفته است که او قصد بی‌احترامی به کسی را نداشته و از اظهارات‌اش برداشت نادرست شده است. گزارش روزنامه داون امروز (جمعه، ۱۴ دلو) منتشر شده است.

در این گزارش به نقل از منیر اکرم آمده است: «از اظهاراتم متأسفم که اشتباه فهمیده شده یا احساسات کسی را جریحه‌دار کرده است. هیچ بی‌احترامی به فرهنگ پشتون که بسیار مترقی و سزاوار احترام کامل در سراسر جهان است، وجود نداشت.»

نماینده‌ی پاکستان در سازمان ملل تأکید کرده است که اشاره‌ی او به «چشم‌انداز عجیب یک اقلیت کوچک» بوده که منجر به محدودیت در برابر زنان شده است.

در گزارش آمده است که سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان در اسلام‌آباد به خبرنگاران گفته است که به دنبال جزئیات بیانیه‌ی سفیر و محتوایی است که ممکن است در آن بیان شده باشد.

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی پاکستان گفته است: «پاکستان کشوری است که جایگاه برابری برای زنان [با مردان] قایل است. پاکستان به تعهدات خود تحت توافق‌نامه‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد.»

به‌گفته‌ی او، پاکستان به این باور است که اسلام دسترسی برابر به آموزش و حقوق زنان را در نظر گرفته و زنان افغانستان نباید از حقوق خود برای پیشرفت محروم شوند.

منیر اکرم، نماینده‌ی پاکستان در سازمان ملل دو روز پیش در یک نشست این سازمان گفته بود که منع آموزش و کار زنان توسط طالبان جنبه‌ی دینی ندارد، بلکه ناشی از فرهنگ خاص پشتون‌های افغانستان است.

اکرم گفته بود که فرهنگ پشتون‌ها این است که زنان را در خانه نگه می‌دارند و این فرهنگ واقعیتی است که صدها سال بدون تغییر باقی مانده است.

این اظهارات او واکنش‌برانگیز شد. نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل گفته است که وضع محدودیت علیه زنان و دختران افغانستان فرهنگ طالبان است و ربطی به فرهنگ افغانستان ندارد.

شماری از پشتون‌های افغانستان و پاکستان نیز به این اظهارات اکرم واکنش نشان داده‌اند.

شاه‌محمود میاخیل، معاون وزارت دفاع افغانستان در حکومت پیشین اظهارات اکرم را «شرم‌آور» خوانده و او را به «بازی با کارت قومی» متهم کرده است.

افراسیاب ختک، سناتور پیشین خیبرپختونخواه پاکستان نیز این اظهارات را «توهین به پشتون‌ها» خوانده و از اکرم پرسیده است: «آیا پاکستان اکنون به‌عنوان نماینده‌ی طالبان عمل می‌کند؟»