اطلاعات روز

هالند به بازماندگان قربانیان حمله هوایی نیروهای این کشور در افغانستان غرامت می‌پردازد

دولت هالند گفته است که به حکم دادگاه درباره‌ی بمباران «غیرقانونی» یک ساختمان مسکونی توسط نیروهای هالندی در سال ۲۰۰۷ در افغانستان که منجر به کشته‌شدن حدود ۲۰ غیرنظامی شد، اعتراض نخواهد کرد.

این حمله در دره‌ی «چوره» ولایت ارزگان انجام شده بود. به گزارش اسوشیتدپرس، بازماندگان این حمله علیه دولت هالند شکایت کرده بودند.

دادگاه محلی لاهه در ماه نوامبر حمله‌ی مذکور را نقض قوانین بشردوستانه‌ی بین‌المللی خواند و دولت هالند را به پرداخت غرامت محکوم کرد.

وزارت دفاع هالند در دفاعیه‌ی خود گفته بود هنگامی که ارتش این کشور به محوطه‌ی دیواری معروف به «کوالا» حمله کرد، جنگ‌جویان طالبان در آن سنگر گرفته بودند.

اما بنابر گزارش‌ها، در زمان حمله حدود ۱۲ ساعت از زمانی که طالبان در این ساختمان سنگر گرفته بودند، می‌گذشت. قضات نیز به این نتیجه رسیدند که ارتش در آن زمان بدون داشتن اطلاعات کافی این ساختمان را به‌عنوان هدف حمله‌ی نظامی انتخاب کرده‌ است.

کاجسا اولونگرن، وزیر دفاع هالند روز جمعه در نامه‌ای به قانونگذاران گفت که ۱۵ سال پس از حمله، این وزارت‌خانه هیچ اطلاعات بیشتر یا اضافی برای اثبات این واقعیت که کوالا در آن زمان هدفی نظامی بوده یا نه، ندارد.

او گفته است: «بنابراین، دولت درخواست تجدیدنظر نخواهد داد. دولت با پرداخت غرامت از حکم دادگاه تبعیت خواهد کرد».

میزان خسارت هنوز مشخص نشده است.

لیزبث زگولد، وکیل هالندی که وکالت بازماندگان در دادگاه را بر عهده داشت، گفت که از طریق واسطه‌ای در افغانستان تصمیم دولت هالند را به اطلاع شاکیان رسانده و آنان از این بابت رضایت خاطر دارند.