اطلاعات روز

غرق‌شدن پناه‌جویان در ایتالیا؛ «هویت ۳۲ شهروند افغانستان تشخیص شده است»

سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در رُم، پایتخت ایتالیا اعلام کرده است که تاکنون هویت ۳۲ شهروند افغانستان که چند روز پیش در «کالابریای» ایتالیا غرق شدند، تشخیص شده است.

در اعلامیه‎ی این سفارت که امروز (شنبه، ۱۳ حوت) منتشر شده، به نقل از مقام‌‎های ایتالیایی آمده است که «احتمالا» این کشتی ۱۸۰ سرنشین داشته است که تاکنون اجساد ۶۷ نفر پیدا شده است.

در اعلامیه همچنین آمده است که اجساد ۳۲ شهروند افغانستان توسط بازماندگان خانواده‌های قربانیان شناسایی و تثبیت هویت شده‌اند.

سفارت افغانستان در رُم گفته است که «تقریبا» تمام بازماندگان قربانیان به مقام‌های ایتالیایی اجازه‌ی دفن اجساد را در قبرستان شهر «کروتون» و سایر قبرستان‌های نزدیک این شهر داده‌اند.

همزمان با این، در اعلامیه‌ی این سفارت آمده است که پنج شهروند افغانستان برای درمان به شفاخانه شهر «کروتون» منتقل شده و ۷۲ شهروند دیگر افغانستان در مرکز مهاجرت این شهر جابجا شده‌اند.

از سوی هم، خالد احمد ذکریا، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ایتالیا در دیدار با مقام‌های مسئول آن کشور، بر تسریع تحقیقات و روند واگذاری و انتقال عاجل اجساد قربانیان به خانواده‌های‌شان تأکید کرده است.

کشتی حامل پناه‌جویان از افغانستان، پاکستان و ایران صبح روز هفتم حوت در پی برخورد با یک صخره در «کالابریای» ایتالیا غرق شد. این حادثه که از آن به‌عنوان یک «تراژدی» نیز یاد شده، به سرخط رسانه‌های جهان تبدیل شد.

چند روز پس از وقوع این حادثه، طالبان اعلام کردند که براساس اطلاعات رسیده به این گروه، حدود ۸۰ شهروند افغانستان در این حادثه جان باخته‌اند.

پس از طالبان، حنیف اتمر، وزیر خارجه‌ی حکومت پیشین مدعی شد که ۶۴ شهروند افغانستان در این حادثه جان باخته و ۱۷۰ نفر دیگر آسیب دیده‌اند.