سازمان ملل برای حمایت از پناه‌جویان افغانستان ۶۱۳ میلیون دالر کمک درخواست کرد

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) و شرکای بشردوستانه‌ی آن برای حمایت از ۷.۹ میلیون نفر، از جمله ۵.۲ میلیون پناه‌جوی افغانستان و ۲.۷ میلیون میزبان محلی آن‌ها در سراسر منطقه، ۶۱۳ میلیون دالر درخواست کرده است.

در بیانیه‌ی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان آمده است که این مبلغ صرف حمایت از پناهندگان افغانستانی خواهد شد که در کشورهای همسایه، از جمله ایران، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبیکستان به‌سر می‌برند.

در بیانیه آمده است که این پنج کشور حدود ۸.۲ میلیون شهروند افغانستان را میزبانی می‌کنند که از این میان، بیش از دو میلیون پناه‌جو ثبت شده‌اند. بسیاری از این پناه‌جویان برای ده‌ها، عمدتا در ایران و پاکستان زندگی کرده‌اند.

براساس آمار این نهاد سازمان ملل، از سال ۲۰۲۱ میلادی حدود ۱.۶ میلیون نفر از افغانستان وارد کشورهای همسایه شده‌اند و بیش از ۷۰ درصد از کسانی که به حمایت نیاز دارند، زنان و کودکان هستند.

این درحالی است که از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، مهاجرت‌های ناخواسته از این کشور افزایش یافته و در داخل کشور نیز میلیون‌ها نفر به‌دلیل فقر و بیکاری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

سازمان ملل می‌گوید که افغانستان یکی از بزرگ‌ترین و شدیدترین بحران‌های بشردوستانه در جهان است و حدود دو سوم جمعیت، یعنی ۲۸.۳ میلیون نفر، از جمله زنان و دختران به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. این سازمان برای رسیدگی به نیازهای این تعداد افراد از کشورهای عضو ۴.۶۲ میلیارد دالر تقاضا کرده است.

سازمان ملل و شرکای آن از جامعه جهانی خواسته‌اند که مردم افغانستان را فراموش نکنند و یا از آن‌ها غافل نشوند، زیرا حمایت مالی برای جلوگیری از گرسنگی گسترده، بیماری، سوءتغذیه و در نهایت مرگ، حیاتی است.