شورای مقاومت برای نجات افغانستان
Photo: Social Media

شورای مقاومت: هر گونه تلاش برای مشروعیت‌بخشی به طالبان به معنای تقویت تروریسم است

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» متشکل از شماری از چهره‌های سیاسی مقیم در خارج در واکنش به اظهارات اخیر آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که هر گونه تلاش برای مشروعیت‌بخشی به طالبان به معنای تقویت گروه‌های تروریستی در کشورهای ناامن جهان است.

در بیانیه‌ی این شورا که چهارشنبه شب (۳۰ حمل) منتشر شده، آمده است که تقویت گروه‌های تروریستی در جهان می‌تواند به براندازی حاکمیت‌های مشروع و دست‌یافتن به قدرت از راه غیرمشروع منجر شود که «در حقیقت امر مشروعیت‌بخشی هراس‌افگنی است».

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» همچنین گفته است که اظهارات آمینه محمد «خلاف اراده و آرزوهای مردم افغانستان و در جهت مشروعیت‌بخشی به نقض حقوق بشر، نقض حقوق اساسی زنان، تصفیه‌های سیاسی، قومی، زبانی و مذهبی، تعطیل قانون اساسی و محاکم صحرایی» است.

در بیانیه‌ی این شورا آمده است که مردم افغانستان انتظار دارند که سازمان ملل به‌جای تلاش برای به رسمیت‌شناختن طالبان، برای پایان دادن به بحران این کشور از راه‌های سیاسی تلاش کند.

در بیانیه تأکید شده است: «اگر تصور این باشد که با این روش طالبان را می‌توان کنترل کرد، این نوع نگاه از بنیاد نادرست است، زیرا طالبِ محتاج امروز به جامعه جهانی وقعی نمی‌گذارد.»

«شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان» از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است که در برخورد با قضایای افغانستان، منافع مردم را در نظر گیرد و برای حفظ امنیت در افغانستان، منطقه و جهان، از انعطاف در برابر طالبان خودداری کند.

آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل اخیرا در نشستی در دانشگاه پرینستون امریکا گفته است که این سازمان قصد دارد برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع در افغانستان، در روزهای آینده نشستی را ترتیب دهد تا در مورد به رسمیت شناختن طالبان گفت‌وگو کند.

این اظهارات او با واکنش‌های گسترده در داخل و خارج از افغانستان مواجه شد و سبب شد تا استفان دوجاریک، سخن‌گوی سازمان ملل در یک نشست خبری در مورد آن توضیح بدهد.

دوجاریک گفت که سازمان ملل برای طالبان لابی نمی‌کند، بلکه هدف نشست روزهای آینده یافتن یک رویکرد واحد برای مقابله با وضعیت افغانستان و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر است.

این درحالی است که بیش از یک‌ونیم سال از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد، اما هیچ کشوری تاکنون حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.