کمیسیون حقوق بشر: ادامه‌ی محدودیت‌های طالبان در برابر آموزش دختران سبب گسترش خشونت می‌شود

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که ادامه‌ی محدودیت‌های طالبان در برابر آموزش کودکان دختر و دختران جوان، بر روان آنان آسیب رسانده و سبب گسترش ناامیدی و خشونت می‌شود.

کمیسیون حقوق بشر این موضوع را امروز (پنج‌شنبه، ۳۱ حمل) در واکنش به تصمیم طالبان مبنی بر تعلیق فعالیت مؤسسات آموزشی در ولایت‌های قندهار و هلمند، مطرح کرده است.

به‌گفته‌ی این کمیسیون، این تصمیم طالبان به ادامه‌ی وضع محدودیت‌های گسترده بر حق آموزش و پرورش در کشور، تخطی صریح و آشکار از حقوق اساسی شهروندان محسوب می‌شود.

کمیسیون مستقل حقوق بشر ضمن ابراز نگرانی در این مورد، از طالبان خواسته است که بیش از این، حقوق و منابع علیای کودکان و جوانان کشور را به بازی نگیرند و مانع تحقق برنامه‌های مؤسسات آموزشی نشوند.

وزارت معارف حکومت سرپرست طالبان فعالیت تمامی مؤسسات آموزشی را در ولایت‌های قندهار و هلمند «تا امر ثانی» به حالت تعلیق درآورده است.

در یک نامه‌ی این وزارت که به ریاست‌های معارف قندهار و هلمند فرستاده شده، آمده است که تا زمان تعیین هیأت و تحقیق در مورد پروژه‌های مؤسسات آموزشی و حل اختلافات در سطح محلی، فعالیت این مؤسسات به حالت تعلیق درآید.

این نامه در تاریخ ۲۷ حمل با امضای حبیب‌الله آغا، سرپرست وزارت معارف طالبان صادر شده است. از تاریخ صدور این نامه، فعالیت آموزشی یونیسف، او‌اس‌دی، سیف‌ده‌چلدرین و… در قندهار و هلمند به حالت تعلیق درآمده است.

این همه در حالی است که طالبان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را در سراسر کشور منع کرده و دروازه‌های دانشگاه‌ها را نیز به‌روی دختران مسدود کرده‌اند.