محقق

هشدار محقق به آمینه محمد: سرانجام بازی با مار سمی زهر کُشنده است

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد به‌خاطر مطرح‌کردن موضوع به‌رسمیت شناختن طالبان، هشدار داده است که سرانجام بازی با مار سمی زهر کشنده است.

آقای محقق امروز (جمعه، ۱ ثور) به مناسبت عید فطر، در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشته است که «ماهیت رژیم طالبانی بر تجاوز و گسترش تروریسم بین‌المللی استوار است» و کسانی که از این گروه حمایت می‌کنند، دیر یا زود نتیجه‌ی آن‌را خواهند دید.

محقق همچنین مدعی شده است که قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی و برخی از کشورهای دور و نزدیک بر خلاف ارزش‌های مردم‌سالاری، به‌خاطر جلب رضایت طالبان، مسابقه دارند.

او نوشته است که برخی از این کشورها برای طالبان پول نقد و برخی دیگر خدمات تخنیکی جنگی فراهم می‌کنند تا مقاومت مردم در برابر این گروه را سرکوب کنند.

رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و عضو «شورای مقاومت برای نجات افغانستان»، آمینه محمد را به «کرنش ذلیلانه» در برابر «قانون‌شکنی‌های» طالبان و «نقض حقوق سیاسی اقوام، مذاهب و احزاب سیاسی و همچنین نقض حقوق بشر و حقوق زنان متهم کرده است.

آمینه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل اخیرا چند روز پیش در نشستی در دانشگاه پرینستون امریکا گفت که این سازمان قصد دارد برای جلوگیری از وخامت بیشتر اوضاع در افغانستان، در روزهای آینده نشستی را ترتیب دهد تا در مورد به رسمیت‌شناختن طالبان گفت‌وگو کند.

این اظهارات خانم محمد با واکنش‌های گسترده مواجه شده و شماری او را به لابی‌گری برای طالبان متهم کرده است. سخن‌گوی سازمان ملل اما لابی‌گری برای طالبان را رد کرده است.

از سوی هم، محمد محقق در ادامه نوشته است که اکنون حملات گسترده و کشتارهای هدفمند و سیستماتیک از سوی طالبان از یک طرف و فقر و مهاجرت‌های گسترده از طرف دیگر مردم را به ستوه آورده است.

او تأکید کرده است که همه‌ی این مشکلات ناشی از «حاکمیت یک رژیم ضدمردمی است که براساس یک تبانی منطقه‌ای و بین‌المللی خارج از اراده‌ی ملت بر گرده‌ی مردم حاکم شده است».