رحمت‌الله نبیل

رحمت‌الله نبیل در نشست چهره‌های سیاسی مخالف طالبان در وین اشتراک نمی‌کند

رحمت‌الله نبیل، رییس سابق امنیت ملی گفته است که در نشست دوم وین که قرار است امروز در اتریش برگزار شود، اشتراک نمی‌کند.

نبیل امروز (دوشنبه، ۴ ثور) در توییتی نوشته است که به‌دلیل مصروفیت‌های از قبل تنظیم‌شده، قادر به اشتراک در این نشست نیست.

با این حال، او نوشته است که با توجه به وضعیت کنونی افغانستان، ضرور است که نزدیکی نظریات در قبال حل معضل افغانستان در اولویت قرار گیرد و از هر تلاشی که منجر به اجماع و گفت‌وگوهای سازنده شود، قدردانی صورت بگیرد.

در دومین نشست وین حدود ۳۰ چهره‌ی سیاسی و مدنی عمدتا مخالف طالبان گردهم می‌آیند. این نشست برای سه روز ادامه خواهد داشت.

فهرست دقیق اشتراک‌کنندگان این نشست تاکنون اعلام نشده است. اما «جبهه مقاومت» از سفر احمد مسعود به وین به‌منظور اشتراک در این نشست خبر داده است.

تمرکز روی تقویت اعتمادسازی در میان جریان‌ها و چهره‌های مخالف طالبان، «ادامه و گسترش مقاومت برای آزادی افغانستان، افزایش فشار بر طالبان و حامیان این گروه و طرح بیرون‌رفت از بحران کنونی» از اهداف اساسی برگزاری این نشست گفته شده است.

نخستین نشست چهره‌ها و شخصیت‌های مخالف طالبان در ۲۴ ماه سنبله سال گذشته‌ی خورشیدی به میزبانی انستیتوت امور بین‌المللی اتریش در وین برگزار شد و سه روز ادامه یافت.

در پایان این نشست، اشتراک‌کنندگان در یک اعلامیه‌ی مشترک بر حل معضل افغانستان از راه گفت‌وگوهای سیاسی و حمایت از مقاومت مردم افغانستان برای تأمین «خواست‌های مشروع و حق‌طلبانه‌ی‌شان» تأکید کرده بودند.