اطلاعات روز

دیدبان حقوق بشر: فرستادگان ویژه در نشست دوحه از حقوق مردم افغانستان حمایت کنند

دیدبان حقوق بشر از فرستادگان ویژه‌ی کشورهای عضو سازمان ملل در امور افغانستان خواسته است که در نشست دوحه موضع قاطع‌شان را در حمایت از حقوق مردم افغانستان حفظ کنند.

در بیانیه‌ی دیدبان حقوق بشر که روز گذشته (چهارشنبه، ۶ ثور) منتشر شده، به نقل از پترشیا گاسمن، مسئول بخش آسیایی این سازمان آمده است که تنها معکوس‌کردن سیاست‌های ظالمانه‌ی طالبان در را برای تعامل بیشتر باز می‌کند.

در این بیانیه آمده است که «متأسفانه» در مورد رویکردها با طالبان، میان فرستادگان ویژه اختلافاتی وجود دارد که منعکس‌کننده‌ی اختلافات در شورای امنیت سازمان ملل نیز است.

طبق این بیانیه، چین، روسیه و جاپان می‌خواهند که سازمان ملل بر کمک‌ها و بحران‌های اقتصادی افغانستان تمرکز کند، درحالی که ایالات متحده امریکا، بریتانیا و فرانسه موضع سختی را با طالبان در مورد حقوق بشر اتخاذ کرده‌اند.

چند روز قبل آخیم اشتاینر، مدیر برنامه‌ی توسعه سازمان ملل گفته بود که اگر طالبان را نتوانند متقاعد کنند که به زنان اجازه‌ی کار در دفاتر سازمان ملل را بدهند، این سازمان آماده است تا تصمیم «دلخراش» خروج از افغانستان را بگیرد.

یک روز پس از آن، آمینه محمد، دبیرکل سازمان ملل گفت که این سازمان نشستی را برگزار می‌کند که در آن در مورد به‌رسمیت شناختن طالبان گفت‌وگو خواهد شد.

با این حال، دیدبان حقوق بشر گفته است که «مطمئنا» میان تهدید به خروج کامل سازمان ملل از افغانستان و به‌رسمیت شناختن طالبان، راه‌حل سومی نیز وجود دارد.

این سازمان ابراز امیدواری کرده است که فرستادگان ویژه‌ی کشورهای عضو سازمان ملل در امور افغانستان در نشست دوحه این راه سومی را پیدا کنند.

نشست دوحه با حضور نمایندگان ویژه‌ی کشورها در امور افغانستان به میزبانی دبیرکل سازمان ملل قرار است در تاریخ اول می برای دو روز برگزار شود. یافتن یک رویکرد واحد برای مقابله با وضعیت افغانستان و جلوگیری از بی‌ثباتی بیشتر از اهداف این نشست گفته شده است.