ایران با نشر تصاویر ماهواره‌ای، ادعای طالبان درباره‌ی نبود آب را رد کرد

خبرگزاری ایرنا تصاویر ماهواره‌ای از میزان آب در بندهای افغانستان را منتشر کرده و نوشته است که این تصاویر مقادیر قابل توجهی آب در بندهای کجکی و کمال‌خان را نشان می‌دهد و ادعای اخیر مقام‌های طالبان را رد می‌کند.

این رسانه آورده است که براساس بررسی تصاویر ماهواره‌ای، در حال حاضر در مخزن بند کجکی در حد خوبی آب وجود دارد و طبق ارزیابی داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای بین‌المللی، سطح آب موجود حدود ۸۰ درصد ظرفیت این بند را پر کرده است. طبق این تصاویر، میزان آب بند کجکی بیشتر از سال گذشته است.

به‌نوشته‌ی ایرنا، در بند کمال‌خان نیز آب است و وجود آب در مخزن این بند، نشانگر این است که آب رهاسازی‌شده از بند کجکی، به کمال‌خان رسیده است.

ایرنا افزوده است که تصاویر «ماهواره‌ی خیام» همچنین نشان می‌دهد که بعضا دریچه‌های این سد به سمت ایران باز شده است، اما میزان آبی که از این سد به سمت ایران روانه شده، چندین کیلومتر جلوتر توسط دو کانال دست‌ساز مجددا به داخل خاک افغانستان منحرف شده و عملا هیچ آبی به داخل ایران وارد نمی‌شود.

این رسانه‌ی ایرانی افزوده است که تصاویر «ماهواره‌ی خیام» نشان می‌دهد که اندک آب رهاسازی‌شده از بند کمال‌خان، جهت مصارف کشاورزی در داخل خاک افغانستان استفاده شده و مزارعی هم در همان مناطق طبق تصاویر ماهواره‌ای وجود دارد.

در حال حاضر طالبان می‌گویند که آب کافی در بند کمال‌خان نیست و در بند کجکی هم آب کافی وجود ندارد تا به ایران برسد.

امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی طالبان دیروز در نشستی در کابل گفت که این گروه به معاهده‌ی سال ۱۳۵۱ متعهد است؛ اما در این مورد خشک‌سالی‌ای که در افغانستان و منطقه جریان دارد، نباید از نظر انداخته شود.

مقام‌های ایرانی تأکید دارند که باید ادعای طالبان درباره‌ی نبود آب توسط هیأت فنی مشترک راست‌‌آزمایی شود.

اخیرا ایران و طالبان درباره‌ی حق‌آبه‌ی هلمند نشست داشته‌اند. جزئیات این نشست منتشر نشده است.