فارس

درگیری مرزی طالبان با مرزبانان ایرانی؛ گمرگ مرزی در نیمروز مسدود شد

به دنبال درگیری مرزبانان ایرانی با نیروهای طالبان در مرز ولایت نیمروز، رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که گمرک مرزی میلک بین دو کشور مسدود شده است.

ایوب کرد، مدیرکل حمل‌ونقل و راهداری سیستان و بلوچستان ایران به خبرگزاری فارس گفته است: «به‌دلیل درگیری‌های امروز در مرز ایران و افغانستان، هرگونه مبادلات اقتصادی در مرز میلک با کشور افغانستان تا اطلاع ثانوی تعطیل است.»

رسانه‌های ایرانی جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرده‌اند.

درگیری میان نیروهای طالبان و مرزبانان ایرانی حوالی ساعت ۱۰:۰۰ قبل از ظهر امروز (شنبه، ۶ جوزا) در منطقه‌ی مرزی «ماککی» آغاز شد. طالبان و ایران یک‌دیگر را به آغاز درگیری متهم کرده‌اند.

وزارت داخله‌ی طالبان گفته است که در جریان این درگیری یک عضو این گروه و یک عضو نیروهای مرزی ایران کشته شده‌اند. از تلفات غیرنظامیان در نیمروز نیز گزارش شده است، اما منابع رسمی تا اکنون تأیید نکرده‌اند.

وزارت‌های دفاع و داخله‌ی طالبان گفته‌اند که خواستار جنگ با همسایگان نیستند و برای حل هرگونه مشکل، «گفت‌وگو و مذاکره را راه معقول می‌دانند».

عنایت‌الله خوارزمی، سخن‌گوی وزارت دفاع طالبان در خبرنامه‌ای گفته است: «بهانه‌جوی برای جنگ و اقدامات منفی به نفع هیچ یک از طرفین نیست.»

این درگیری درحالی رخ داده است که اخیرا تنش بین طالبان و ایران بر سر حق‌آبه‌ی رود هیرمند (هلمند) بالا گرفته است. مقام‌های ایرانی به طالبان در مورد عدم تأمین حق‌آبه‌ی آن کشور از رود هلمند، هشدار نیز داده‌اند.