عکس: ISNA

دستیار وزیر خارجه‌ی ایران: متوجه توطئه‌ی استعمارگران در مرز زابل-نیمروز باشیم

سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه‌ی ایران در واکنش به درگیری مرزی طالبان با مرزبانان ایرانی در مرز نیمروز گفته است که آنچه در مرز زابل-نیمروز می‌گذرد ادامه توطئه‌ی استعمارگران است.

او امروز (یک‌شنبه، ۷ جوزا) در توییتی از مقام‌های ایرانی و طالبان خواسته است که درباره‌ی این «توطئه» هشیار باشند.

موسوی نوشته است: «هشیار باشیم! آنچه امروز در مرز زابل-نیمروز می‌گذرد ادامه توطئه‌ی استعمارگران است. اگر در سال ۱۸۷۲ گلدسمیت با توطئه‌ی خود سیستان آباد را به وضعیت کنونی درآورد، امروز وارثان او ایران و افغانستان را می‌خواهند نابود کنند.»

این دیپلمات ایرانی افزوده است که مردم و نخبگان ایران و افغانستان به هوش باشند چون هرنوع درگیری به زیان راهبردی هر دو کشور است.

در اوج تنش بر سر آب میان طالبان و ایران، دیروز نیروهای مرزی دو طرف برای ساعاتی در نیمروز با یک‌دیگر درگیر شدند.

خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که در این درگیری دو نظامی ایرانی کشته و دو نفر دیگر زخمی شده‌اند. طالبان هم کشته‌شدن یک عضو این گروه را تأیید کرده‌اند.

طالبان و ایران یک‌دیگر را متهم به آغاز درگیری می‌کنند.

وزارت‌های دفاع و داخله‌ی طالبان دیروز ساعاتی پس از آغاز درگیری گفتند که نظامیان ایرانی به سمت افغانستان اقدام به تیراندازی کرده‌اند.

طالبان گفته‌اند که خواستار جنگ با همسایگان نیستند.

قاسم رضایی، جانشین فرمانده کل انتظامی ایران، طالبان را متهم کرده است که «بدون درنظرگرفتن و رعایت قوانین بین‌المللی و حسن همجواری، با انواع سلاح، مبادرت به تیراندازی به پاسگاه ساسولی واقع در حوزه هنگ مرزی زابل کرده‌اند».

احمدرضا رادان، فرمانده کل پولیس ایران هم به مرزبانان دستور داده است که «شجاعانه و قاطعانه از مرزها دفاع کنند و به هیچ احدی اجازه‌ی تعدی و نزدیک‌شدن به مرزها را ندهند».

خبرگزاری‌های ایران شب گذشته گزارش دادند که وضعیت در مرز افغانستان و ایران آرام است.

علی‌رضا مرحمتی، معاون والی سیستان و بلوچستان ایران گفته است که گفت‌‌وگوهای مرزی بین مقام‌های محلی ایران و افغانستان انجام شده و دو طرف درباره ادامه‌ی گفت‌وگوها برای روشن‌شدن علت درگیری توافق کرده‌اند.

در پی درگیری دیروز، گذرگاه مرزی نیمروز مسدود شده است.

اطلاعاتی تازه‌ درباره‌ی وضعیت این گذرگاه منتشر نشده است.