استفان دوجاریک

استفان دوجاریک: ممنوعیت فعالیت آموزشی مؤسسات خارجی در افغانستان نگران‌کننده است

استفان دوجاریک، سخن‌گوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گزارش‌ها در مورد ممنوعیت فعالیت مؤسسات خارجی در بخش آموزش در افغانستان را نگران‌کننده و گامی هولناک به عقب دانسته است.

آقای دوجاریک روز گذشته (پنج‌شنبه، ۱۸ جوزا) در یک نشست خبری در مقر سازمان ملل گفته است که اگر این اتفاق بی‌افتد، آینده‌ی افغانستان و مردم این کشور، به‌ویژه زنان، دختران و جوانان را به عقب برمی‌گرداند.

دوجاریک در عین حال گفته است که سازمان ملل تا اکنون هیچ اطلاع کتبی‌ای را در این زمینه از سوی طالبان دریافت نکرده است.

سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل افزوده است که همکاران این سازمان در کابل با مقام‌های طالبان صحبت می‌کنند تا مشخص شود که «دقیقا چه چیزی در حال برنامه‌ریزی است».

استفان دوجاریک تأکید کرده است: «پیام ما به طالبان این است که هر فرد حق تحصیل دارد و ما می‌خواهیم مطمئن شویم که مقام‌های دفکتو [طالبان] دسترسی کودکان و بزرگ‌سالان به آموزش را تضمین می‌کنند.»

این درحالی است که دو روز پیش منابع معتبر، از جمله یک منبع از میان طالبان به روزنامه اطلاعات روز تأیید کردند که طالبان فعالیت آموزشی مؤسسات خارجی را در افغانستان ممنوع کرده‌اند.

یک منبع طالبان درباره‌ی دلیل وضع این ممنوعیت چیزی نگفت، اما افزود که فعالیت صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) از این ممنوعیت مستثنا است.

روز گذشته سامانتا مورت، سخن‌گوی یونیسف در افغانستان درباره‌ی ممنوعیت فعالیت مؤسسات خارجی در بخش آموزش ابراز نگرانی کرد و گفت که با این ممنوعیت ممکن است بیش از ۵۰۰ هزار کودک از آموزش محروم شوند.

طالبان پس از دست‌یافتن به قدرت، آموزش دختران بالاتر از صنف ششم را ممنوع کردند. علی‌رغم این ممنوعیت، برنامه‌های آموزشی مؤسسات، به‌ویژه در ولایت‌ها ادامه داشت.