رییس جمهور: هیچ‌وقت تسلیم ترور نمی‌شویم

اطلاعات روز: به‌دنبال افزایش حملات طالبان در شماری از ولایت‌های کشور، به‌ویژه در کابل، محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور اعلام کرد که تروریزم خوب و بد ندارد، ملت افغانستان هرگز تسیلم ترور نمی‌شود. رییس جمهور در ادامه خطاب به کشورهای منطقه گفت، آنان باید بدانند که با تقویت تروریزم به اهداف‌شان نمی‌رسند.

او افزود، اگر کشورهای منطقه فکر می‌کنند که با اعمال تروریستی اراده‌ی ما را ضعیف می‌سازند، خیال است. ملت افغانستان اراده‌ی واحد دارند و هیچ‌وقت تسلیم ترور نمی‌شوند. رییس جمهور در ادامه تأکید کرد که برای صلح و ثبات پایدار در کشور باید راه‌‌های اصولی سنجیده شوند و ما در حال حاضر در این زمنیه تلاش داریم.

او افزود که افغانستان در حال حاضر با شرایط پیچیده‌ی داخلی، منطقه‌ای و بین‌الملللی مواجه است و برای برقراری ثبات در کشور، نیاز به همکاری منطقه‌ای و جهانی است. رییس جمهور همکاری منطقه‌ا‌ی را برای برقراری ثبات پایدار در کشور ضروری خواند و گفت که بدون همکاری همه‌جانبه‌ی منطقه‌ای، حل مشکلات موجود سخت خواهد بود.

او در ادامه حملات انتحاری و انفجاری را محکوم کرد و گفت که وجدان اجتماعی در افغانستان قوی است و انجام این گونه حملات را نمی‌پذیرد. رییس جمهور از علمای دینی و نهادهای جامعه‌ی مدنی خواست تا با یک‌صدا به تروریزم «نه» بگویند. او در بخش دیگر سخنانش روی شکنجه صحبت کرد.

رییس جمهور گفت که هر‌نوع شکنجه توسط دولت‌، نهادهای بین‌المللی و غیر‌دولتی را در کشور محکوم و از حقوق شهروندان دفاع خواهد کرد. او افزود، دولت‌های متمدن باید به شکنجه دست نبرند، دولت‌هایی که به دیگر دنیا سفارش ارزش‌های بشری را می‌دهند، باید خود‌شان نمونه شوند.

او این اظهارات را دیروز در مراسم تجلیل از روز جهانی حقوق بشر در کابل در حالی مطرح کرد که چندی پیش کمیته‌ی اطلاعاتی سنای امریکا گزارش مهم خود در باره‌ی کاربرد احتمالی شکنجه در بازجویی سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) از مظنونان در جنگ علیه تروریزم را به نشر رساند که در آن شیوه‌های بازجویی بی‌رحمانه خوانده شده بودند.

نقض حقوق بشر

داکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در مراسم دیروز گفت که هنوز هم افغانستان از نگاه حقوق بشری با چالش‌های جدی مواجه است. او افزود، با وجود تلاش‌ها هنوز در بیش‌تر موارد حقوق بشر در کشور نقض می‌شود. بانو سمر گفت، افغانستان در زمینه‌ی تأمین حقوق بشر در یک دهه‌‌ی گذشته به پیشرفت‌هایی دست یافته، اما با تمام این پیشرفت‌ها، مردم هر روز شاهد تخطی‌های جدی از حقوق بشری‌شان اند.

او خشونت در برابر زنان، موجودیت شکنجه، تلفات افراد ملکی، فساد اداری، موجودیت افراد مسلح غیر‌قانونی را از چالش‌های عمده‌ی حقوق بشری در کشور خواند. رییس کمیسیون حقوق بشر گفت که تلفات افراد ملکی به هیچ صورت قابل توجیه نیست؛ طرف‌های منازعه باید قوانین جنگ را رعایت کنند.