عکس: Tasnim

تنش‌های مرزی؛ وزیر داخله‌ی ایران: طالبان توجیه شده‌اند

احمد وحیدی، وزیر امور داخله‌ی ایران در آخرین گفت‌وگوهای آن کشور با طالبان بر سر تنش‌های مرزی، گفته که «طالبان توجیه شده‌‌اند، مرزهای ما آرام است و رفت‌و‌آمدها برقرار».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وزیر داخله‌ی ایران امروز (شنبه، ۲۷ جوزا) در پاسخ به پرسشی در این مورد گفته است: «ما به حاکمان افغانستان تذکر دادیم که باید افراد شان را بیشتر توجیه و مراقبت کنند.»

او افزوده است: «البته یگان‌های مرزی ما هم با قدرت از منافع ملی دفاع می‌کنند و اجازه‌ی تخطی به کسی را نمی‌دهند؛ اما آنان هم باید رعایت کنند.»

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، نیروهای مرزی دو کشور چندین‌بار درگیر شده‌اند که در مواردی تلفاتی نیز در پی داشته است.

آخرین درگیری مرزی بین مرزبانان ایرانی و نیروهای مرزی طالبان در ششم ماه جاری خورشیدی رخ داد که در آن یک مرزبان ایرانی و یک نیروی مرزی طالبان کشته شدند.

پس از این درگیری، سخن‌گویان وزارت‌های دفاع و داخله‌ی طالبان تأکید کرده بودند که این گروه خواستار جنگ با همسایگان نیست و گفت‌وگو و مذاکره را «راه‌حل معقول» برای هر مشکلی می‌دانند.

در تازه‌ترین مورد، محمدیعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان در گفت‌وگو با طلوع‌نیوز با اشاره به این تنش‌ها گفته است که افغانستان تازه از جنگ بیست‌ساله رها شده و خواستار جنگ با همسایه‌ها و دیگر کشورها نیست.