Khalid Walizada

منابع محلی: ده‌ها کوچی در خانه‌های باشندگان بومی تخار جابجا و با مردم درگیر شده‌اند

منابع معتبر محلی در ولایت تخار می‌گویند که حدود ۳۰۰ نفر کوچی با رمه‌های خود در ولسوالی خواجه بهاءالدین این ولایت جابجا شده و ساکنان محل را تهدید به تخلیه خانه‌های شان و کوچ اجباری کرده‌اند.

این منابع امروز (سه‌شنبه، ۳۰ جوزا) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که این افراد در روستای «نوآباد سجانی» ولسوالی خواجه بهاءالدین تخار به تازگی جابجا شده‌اند.

به‌گفته‌ی این منابع، آن‌ها در خانه‌های ساکنان محل جابجا شده‌اند و در تلاش تخلیه کامل این روستا از حضور باشندگان بومی آن هستند.

دست‌کم دو منبع معتبر به روزنامه اطلاعات روز تأیید کردند که پس از مخالفت ساکنان این روستا با حضور کوچی‌ها، بین آن‌ها درگیری رخ داده و در این درگیری پنج نفر زخمی شده‌اند.

یکی از این منابع طالبان را به حمایت از کوچی‌ها متهم کرد.

طالبان تا اکنون در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.

نقیب‌الله فایق، والی حکومت پیشین برای ولایت فاریاب نیز ویدیویی را در صفحه‌ی توییتر خود منتشر کرده و مدعی شده است که «وزیرستانی‌ها در تخار آمدند و مردم را از خانه‌های‌شان بیرون می‌کنند».

مبین صافی، سخن‌گوی فرماندهی امنیه‌ی طالبان در تخار، حضور کوچی‌ها و درگیری آن‌ها با ساکنان محل در ولسوالی خواجه بهاءالدین را رد کرده است.

سال گذشته گروه طالبان ۶۰۰ خانواده از ساکنان ولسوالی خواجه بهاءالدین تخار را مجبور به کوچ اجباری کرده و در خانه‌های آن‌ها مهاجرانی از وزیرستان پاکستان را جابجا کردند.

این درحالی است که اخیرا طالبان تأیید کرده‌اند که مهاجران وزیرستانی را در شماری از ولایت‌های کشور جابجا می‌کنند.

هفته‌ی گذشته منابع محلی تأیید کردند که ۳۲۰ عضو مسلح طالبان پاکستانی در ولسوالی دشت‌قلعه تخار جابجا شده‌اند.