کوچی ها
عکس: Abid Zarif Khan

ادعای مفقودشدن مواشی کوچی‌ها؛ طالبان ۱۷ باشنده‌ی سرچشمه جلریز را زندانی کرده‌اند

منابع می‌گویند که در پی ادعای کوچی‌ها مبنی بر مفقودشدن رمه‌ی شان، طالبان ۱۷ نفر از باشندگان منطقه‌ی سرچشمه سیاه‌خاک ولسوالی جلریز ولایت میدان‌وردک را بازداشت و زندانی کرده‌اند.

منابع معتبر پنج‌شنبه شب (۱ سرطان) به روزنامه اطلاعات روز گفتند که کوچی‌ها مدعی اند ۴۲۰ رأس گوسفند شان در ماه سنبله ۱۳۹۸ خورشیدی در این منطقه مفقود شده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، کوچی‌ها این ادعا را پس از تسلط طالبان بر افغانستان، مطرح کرده‌اند. یکی از این منابع افزود که «این ادعای کوچی‌ها حقیقت ندارد» و هیچ رمه‌ای در این منطقه مفقود نشده است.

منابع می‌گویند که سال گذشته دادگاه طالبان از کوچی‌ها در رابطه به این ادعای‌شان سند خواسته بود، اما به این دلیل که کوچی‌ها سند ارائه نتوانستند، دعوا به نفع مردم فیصله شده بود.

به‌گفته‌ی منابع، کوچی‌ها امسال دوباره ادعای‌شان را تکرار کرده‌اند و در پی این ادعا، طالبان ۱۷ نفر از باشندگان محل را بازداشت و زندانی کرده‌اند.

منابع توضیح دادند که این افراد از خزان سال گذشته تا اکنون چندین بار بازداشت، زندانی و دوباره رها شده‌اند. این افراد، آخرین بار، پنج‌شنبه هفته‌ی گذشته بازداشت و زندانی شده و تا اکنون رها نشده‌اند.

طبق اظهارات منابع، کوچی‌ها از ۱۷ باشنده‌ی منطقه‌ی سرچشمه سیاه‌خاک ولسوالی جلریز که اکنون در بند طالبان به‌سر می‌برند، مبلغ چهار میلیون و ۲۰۰ هزار افغانی مطالبه کرده‌اند و «طالبان گفته‌اند تا زمانی که این مبلغ پرداخت نشود، آن‌ها رها نخواهند شد».

یکی از این منابع گفت که بزرگان منطقه به‌خاطر رهایی این افراد به اداره‌ی ولایت و ولسوالی جلریز مراجعه کرده‌اند، اما مسئولان طالبان به عریضه‌ی شان هیچ توجهی نکرده‌اند.

مسئولان محلی طالبان در میدان‌وردک تا اکنون به این ادعاها پاسخ نداده‌اند.

این درحالی است که از میان این ۱۷ نفر، ۱۵ نفرشان در ماه ثور امسال نیز بازداشت و زندانی شده بودند. در آن زمان منابع به روزنامه اطلاعات روز گفتند که طالبان این افراد را به‌خاطر ادعای کوچی‌ها مبنی بر مفقودشدن مواشی، بازداشت کرده‌اند.

پس از تسلط طالبان، از این چنین‌ جنجال‌ها میان کوچی‌ها و سایر اقوام افغانستان از چندین ولایت گزارش شده است. در اکثر موارد کوچی‌ها علیه هزاره‌ها دعوی به راه‌انداخته و خواستار خون‌بها و خسارت شده‌اند.