ملا هبت‌الله

رهبر طالبان: کار روی مطابقت قوانین افغانستان با فقه حنفی جریان دارد

طالبان نوار صوتی منسوب به هبت‌الله آخوندزاده، رهبر این گروه را منتشر کرده و ادعا می‌کنند که او در نماز عید قربان در ولایت قندهار حضور یافته و سخنرانی کرده است.

هدایت‌الله هدایت، معاون ریاست رادیو و تلویزیون ملی افغانستان که اکنون تحت کنترل طالبان است، این نوار صوتی را بعد از ظهر امروز (چهارشنبه، ۷ سرطان) در توییتر منتشر کرده است.

هبت‌الله آخوندزاده در این نوار صوتی می‌گوید که «اکثریت مطلق» مردم افغانستان پیرو فقه حنفی هستند و احکام و قوانین کشور مطابق این فقه تدوین می‌شود.

او می‌گوید که کار روی مطابقت قوانین افغانستان با شریعت‌اسلامی و فقه حنفی در سه بخش جریان دارد.

رهبر طالبان می‌گوید که قوانین ابتدا در وزارت‌های مربوطه بررسی می‌شود، سپس به وزارت عدلیه فرستاده می‌شود، از این وزارت به کمیسیونی تحت ریاست قاضی‌القضات این گروه فرستاده می‌شود و از آن‌جان نیز به کمیسیونی تحت رهبری خودش در قندهار فرستاده می‌شود و بعد از تأیید او، اجرا خواهد شد.

آخوندزاده در بخشی از این نوار صوتی می‌گوید که «برادران مسلمان، امروز ما را خداوند چنان مستقل و آزاد کرده است که برای تطبیق احکام واقعی اسلامی در برابر ما هیچ مانع و مشکلی نیست.».

او می‌گوید که هدف از جنگ این گروه در بیست سال گذشته نیز این بوده که «نظام اسلامی و احکام اسلامی» نافذ و عملی شود.

رهبر طالبان می‌گوید که «در رأس امارت» همه علما هستند و آنان شریعت و اسلام را برای مسلمانان تشریح می‌کنند.

او ادعا می‌کند که اکنون در افغانستان «نظام کامل اسلامی» و امنیت حاکم است و در هیچ نقطه‌ای از کشور هیچ‌گونه «بی‌نظمی و بی‌اطاعتی» وجود ندارد.

طالبان از زمان تسلط دوباره بر افغانستان، قوانین سخت‌گیرانه‌ای را وضع کرده و در موارد مختلف افراد متهم را در ملاء عام مجازات کرده‌اند.

این گروه همچنین دو مورد حکم اعدام را در ملاءعام در ولایت‌های فراه و لغمان اجرا کرده است.

با وجودی‌که نزدیک به دو سال از تسلط دوباره‌ی طالبان بر کشور می‌گذرد، هنوز از رهبر این گروه هیچ تصویر و نوار ویدیویی منتشر نشده است.

طالبان در مناسبت‌های مختلف، نوارهای صوتی و یا بیانیه‌های مکتوب منسوب به او را منتشر می‌کنند و ادعا می‌کنند که او در قندهار مستقر است.

این گروه قانون اساسی و سایر قوانین افغانستان را لغو کرده‌اند و بیشتر امورات کشور را براساس دستورات و فرامین منسوب به هبت‌الله آخوندزاده به‌پیش می‌برد.

طالبان همچنین قانون احوال شخصیه‌ی اهل تشیع افغانستان را لغو کرده‌اند و اکنون در محاکم این گروه، قضایای مربوط به احوال شخصیه‌ی شیعیان براساس فقه حنفی بررسی و فیصله می‌شود.