محمد محقق: به مشکلات مهاجران رسیدگی می‌کنیم

اطلاعات روز: سران حکومت وحدت ملی می‌گویند که برای حل مشکلات مهاجران اقدام‌های جدی روی دست گرفته می‌شوند. محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی با انتقاد از حکومت قبلی در خصوص حل مشکلات مهاجران گفت، برای جلوگیری از مهاجرت، باید در قدم نخست عوامل مهاجرت‌ها در کشور از بین برده شوند.

او فقر، نبود مسکن، مشکلات امنیتی و اجتماعی را از عوامل اساسی مهاجرت عنوان کرد. محقق گفت که حکومت جدید در همکارى با جامعه‌ی جهانى بايد تدابير ویژه‌ای را براى بازگشت مهاجران و جلوگيرى از نقض حقوق آن‌ها روی دست گیرد. او افزود، شماری از جوانان افغان به دليل نبود زمینه‌های اشتغال و امنیت، به مهاجرت‌هاى غیرقانونى رو آورده‌اند.

محقق در ادامه گفت، بیش‌تر مهاجران افغان دچار امراض روانی اند: «آن‌ها سرچرخ اند، نمی‌فهمند که به کجا می‌روند، از کجا هستند و چه جایگاهی دارند. این تلخ‌ترین حالت است که ما احساس می‌کنیم که صدها هزار نفر با این مشکل روانی گرفتار اند». حکومت در حال حاضر نگران است که گروه‌های شورشی از مهاجران برای برهم زدن امنیت استفاده نکنند.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی به نشر رسیده بودند که گروه‌های تندرو از کمپ‌های مهاجران سربازگیری کرده‌اند. محقق دیروز برخى از مهاجران افغان را «مهاجران ناراضى» خطاب کرد و گفت که سیلی از جوانان ناراضی با عقده‌ی زیاد مهاجر شده‌اند؛ اما مخالفان و دشمنان افغانستان با استفاده از فرصت، از آن‌ها علیه خود ما استفاده کرده‌اند.

اما محقق در این زمینه از کدام گروه یا کشور‌ خاصی نام نگرفت. معاون رییس اجرایی این اظهارات را دیروز در مراسم روز جهانى مهاجرت زیر نام «همایش بین‌المللی پدیده‌ی مهاجرت» در کابل بیان کرد. در این نشست شماری از نمایندگان وزارت‌های کشور و نهادهای حقوق بشری داخلی و بین‌المللی نیز حضور داشتند.

موسی محمودی، رییس اداری کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در این مراسم از وضعيت زندگى مهاجران افغان ابراز نگرانى کرد و گفت که برخى آنان از حداقل حقوق قانونی خود برخوردار نیستند: «برخى مهاجران افغان از رسیدگی قانونی و حقوقی و قضایی بهره‌مند نیستند و هیچ‌گاه حق استیناف‌طلبی و حق مراجعه به محاکم را ندارند».

بر اساس آمارهای ارائه شده، در حال حاضر بیش از پنج میلیون مهاجر افغان در کشورهای مختلف زندگی می‌کنند. اکثر این مها‌جران در ایران و پاکستان به‌سر می‌برند. فضل احمد عظیمی، سرپرست وزارت مهاجران و عودت کنندگان در مراسم دیروز گفت که دولت و جامعه‌ی جهانی برای حل مشکلات مهاجران و برگشت آنان تلاش می‌کنند.

بوشاک، رییس کميشنرى عالى سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در این مراسم گفت که در چند سال اخیر برگشت مهاجران افغان، بنابر نبود زمینه‌های اشتغال و مسکن، کاهش یافته است. او از حکومت جدید خواست تا زمینه‌ی بازگشت مهاجران افغان را مهیا نماید و زمینه‌ی بهتر اسکان، اشتغال و تأمین امنیت را براى آن‌ها مساعد سازد. او تعهد کرد که کميشنرى عالی سازمان مل در امور پناهندگان در قسمت بازگشت مهاجران افغان با حکومت افغانستان همکاری می‌کند.