اطلاعات روز

مقام پیشین استخبارات امریکا: خلیل‌زاد فرد اشتباه برای رهبری مذاکره با طالبان بود

رابرت گرِنیر، رییس پیشین پایگاه سازمان استخبارات امریکا (سی‌آی‌ای) در پاکستان از مدیریت مذاکرات امریکا با طالبان در دوحه انتقاد کرده و گفته است که زلمی‌خلیل‌زاد «فرد اشتباه» برای رهبری این مذاکرات بود.

آقای گرِنیر این اظهارات را اخیرا در گفت‌وگو با «کابل‌کست»، بخش پادکست رسانه‌ی «کابل‌نو» (KabulNow) مطرح کرده است. «کابل‌نو» نسخه‌ی انگلیسی روزنامه اطلاعات روز است.

مذاکرات و توافق دوحه منجر به خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان شد که در نتیجه طالبان دولت افغانستان را سرنگون کردند و پس از ۲۰ سال دوباره به قدرت رسیدند.

از دید برخی از مقام‌های امریکایی و افغان، این توافق زمینه‌ساز سقوط افغانستان به دست طالبان بود.

رییس پیشین پایگاه سازمان استخبارات امریکا (سی‌آی‌ای) در پاکستان هم گفته است که مذاکرات دوحه از ابتدا برای واگذاری افغانستان به طالبان طراحی شده بود، زیرا نیروهای امنیتی افغانستان قادر به مقاومت نبودند.

رابرت گرِنیر افزوده است که برخورد خلیل‌زاد در مذاکرات «بسیار عاطفی» بود و اعضای هیأت ایالات متحده احساس می‌کردند که او «همدردی زیادی» با طالبان دارد.

رابرت گرِنیر گفته است: «او (خلیل‌زاد) با آن‌ها [طالبان] همدردی زیادی داشت. من فکر می‌کنم او به مرور زمان با آن‌ها رابطه برقرار کرد. او یک مقدار عدم جانب‌داری را از دست داد.»

این مقام پیشین سی‌آی‌ای اضافه کرده است که خلیل‌زاد برای رییس‌جمهوری کار می‌کرد که می‌خواست افغانستان را ترک کند و طالبان هم این موضوع را می‌دانستند و حاضر نبودند، امتیاز بدهند.

او گفته است: «خلیلزاد دست بدی داشت که بد بازی کرد.»

گرِنیر که پس از حمله یازدهم سپتامبر مأموریت داشت تا پاسخ این حملات را تنظیم کند، در بخشی از اظهارات خود گفته است که از همان ابتدا می‌ترسید: «اگر ایالات متحده به افغانستان حمله کند و تعداد زیادی نیرو مستقر کند…. ما در نهایت سرانجامی مانند شوروی خواهیم داشت.»

از دید او تهاجم گسترده امریکا به افغانستان علاقانه نبود و «علی‌رغم موفقیت اولیه، ما اشغالگر کشور بودیم و پیامدهای منفی بسیار زیادی داشت.»

این مقام پیشین سی‌آی‌ای گفته است که امریکا در تلاش بود تا افغانستان را به چیزی تبدیل کند که نمی‌شد. به‌گفته‌ی او، امریکا ارتشی در افغانستان ساخت که ناپایدار بود.

او در ادامه گفته است که افغانستان در حال حاضر در «پس‌آب» سیاست خارجی ایالات متحده است.

این مقام پیشین امریکا در عین حال از تعامل با طالبان حمایت کرده و گفته است که امریکا باید با طالبان درگیر باشد.

او گفته است: «ما نباید تلاش کنیم طالبان را به انجام کارهایی وادار کنیم، کاری که آن‌ها به سادگی انجام نمی‌دهند.» او افزوده است که تحریم‌ها بیشتر به مردم افغانستان آسیب می‌رساند.

گرِنیر در مورد حمایت از گروه‌های ضد طالبان گفته است که در حال حاضر هیچ «عناصر مسلح قابل دوام» برای مقابله با طالبان وجود ندارد.

او در عین حال گفته است: «اصلاً با این ایده راحت نیستم که باید اقداماتی انجام دهیم که تأثیر احتمالی آن صرفاً مرگبار و ویرانی بیشتر باشد.»