16 هزار خانواده در ولایت‌های شمال و شمال‌شرق بیجا شده‌اند

اطلاعات روز: کمیشنری عالی سازمان ملل در امور پناهندگان اعلام کرد که از اثر نا‌امنی‌ها، بیش از 16 هزار خانواده در ولایت‌های شمال و شمال‌شرق افغانستان بیجاه شده‌اند. فهیم همدرد، سخن‌گوی این کمیشنری دیروز در کابل به رسانه‌ها گفت که اکثر این بیجاشدگان مربوط ولایت‌های فاریاب، سرپل، جوزجان و بلخ اند.

او افزود که کمیشنری عالی سازمان ملل از میان این تعداد خانواده‌ها، برای بیش از سه هزار خانواده‌ی آن کمک‌های زمستانی فراهم کرده است. همدرد از کاهش کمک‌ها به پناهندگان و بیجاشدگان نسبت‌ به سال‌های گذشته خبر داد و گفت، کمیشنری عالی سازمان ملل به دلیل نداشتن بودجه، تنها توانایی کمک برای سه هزار خانواده‌ی نیازمند را داشته است.

نا‌امنی مشکلات جدی را در کشور در بخش‌های مختلف به‌وجود آورده است. بر اثر نا‌امنی ده‌ها هزار خانواده در سراسر کشور آواره شده‌اند. پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، سران این حکومت وعده دادند که امنیت را در کشور برقرار می‌کنند؛ اما از آن زمان بدین‌سو نا‌امنی هنوز افزایش یافته است.

با این حال، سخنگوی کمیشنری عالی سازمان ملل به رادیو آزادی گفت، بیجا‌شدگان شمال بر اثر نا‌امنی‌های اخیر با مشکلات متعدد مواجه اند و رسیدن فصل سرما نیز به مشکلات آنان افزوده است. او افزود که در ولایت‌های شمال و شمال‌شرق بر اثر نا‌امنی، بیش از 16 هزار خانواده بیجا‌ شده که زیادتر آن مربوط ولایت فاریاب است.

او در ادامه تأکید کرد، هم‌اکنون عمده‌ترین توجه کمیشنری عالی سازمان ملل به مهاجرین موجود در ولایت خوست است. پس از عملیات نظامی پاکستان علیه طالبان در وزیرستان شمالی، هزاران خانواده‌ی این مناطق به ولایت‌های شرقی کشور، از جمله ولایت خوست مهاجر شدند. چندی پیش سازمان ملل و حکومت برای آنان کمک‌های مالی توزیع کردند.

سازمان ملل, حکومت وحدت ملی, وزیرستان شمالی,