نامزدی کودک ۱۲ ساله در بدل ۸۰۰ هزار افغانی

آمنه‌ دوازده‌ساله را از این پس به‌نام زن احمد صدا خواهند زد. او که در بدل ۸۰۰ هزار افغانی به نامزدی احمد درآمده است، با دو خواهر و یک برادر کوچک‌تر از خودش، صدیقه نُه‌ساله، مریم شش‌ساله و رحیم دوونیم‌ساله، پدر و مادرش در مرکز ولایت بادغیس زندگی می‌کنند‌. آمنه بعد از شب نامزدی دیگر آن سرخوشی کودکانه‌ی قبلی‌اش را ندارد. حتا  دیگر نمی‌تواند با هم‌بازی‌هایش بازی کند. با عروسک‌های دست‌ساخت مادرش در  خانه به تنهایی بازی می‌کند‌. مادر نامزدش او را تا وقت عروسی از رفتن به خانه‌ی اقارب‌اش هم منع کرده است.

آمنه هنوز مهارت نگه داشتن چادر بر سر خود را ندارد. او می‌گوید قبلا هم پدرش او را به مکتب شامل نکرده بود ولی اجازه داشت به مدرسه‌ی دینی برود؛ بعد از نامزدی از آن هم محروم شده است.

مادرش می‌گوید: «دوست نداشتم دختر خود را این قدر زود شوهر بدهم اما پدرش ما را بر سر دوراهی گذاشت، گفت یا ایران می‌رود و دیگر بر نمی‌گردد یا باید دختر مان را شوهر بدهیم. من مجبور شدم یکی از این دو راه را انتخاب کنم.»

وقتی از آمنه پرسیدم  که از نامزدی‌اش خوشحال است یا نه؟ سرش را پایین  انداخت و پاسخی نداد. مجبور شدم دوباره بپرسم. این بار با لحنی شرم‌آمیز گفت: «خوشم. از این‌که نمی‌گذارند به کوچه بروم ناراحتم.»

حالا آمنه قرار است طبق رسم محله‌ای که در آن زندگی می‌کنند یخن‌دوزی را از همه کارها سریع‌تر یاد بگیرد تا برای نامزد مهاجرش یخن بدوزد.

پدرش دلیل این ازدواج زیر سن و اجباری را چنین می‌گوید: «من سال چند بار ایران می‌روم تا شکم اولاد خود را سیر کنم. اما دیگر توان مهاجرت به ایران را ندارم. چاره‌ای دیگری نداشتم.»

پدر آمنه می‌گوید قلین/شیربهای آمنه را ۸۰۰ هزار افغانی تعین کرده و نامزد آمنه هم برای فراهم‌کردن آن راهی ایران شده است. پدر آمنه موقع نامزدی آمنه ۵۰ هزار افغانی از  خانواده‌ی نامزد آمنه گرفته و صرف اعضای خانواده‌اش کرده‌ است. قرار است بعد از دریافت‌کردن قلین/شیربها، مراسم عروسی آمنه را برگزار کنند. 

مادر آمنه می‌گوید که دخترش این روزها گوشه‌گیر شده و حتا درست غذا نمی‌خورد و مدام یاد دوستان و هم‌بازی‌هایش را می‌کند. او از این وضعیت دخترش ناراضی به نظر می‌رسد اما می‌گوید یک زن است و کاری از دستش ساخته نیست.

در افغانستان سالانه صدها دختر کم‌سن‌وسال مانند آمنه مجبور به ازدواج زیر سن می‌شوند که در مواردی عواقب ناگوار چون خود‌کشی، قتل و خشونت‌های خانوادگی را به‌بار می‌آورد. اخیرا یک دخترخانم ۱۸ ساله در بادغیس دست به خودکشی زده است.