امنیت ملی: 107 مرکز تروریستی در اطراف شهر کابل فعال اند

اطلاعات روز: رحمت‌الله نبیل، سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی کشور اعلام کرد که 107 مرکز ترورستی در اطراف شهر کابل فعال اند و 103 گروه مسلح غیر‌قانونی در این شهر حضور دارند. اما افزود که برای رفع این تهدید‌ها، کار روی استراتژی پنج ساله‌ی امنیتی جریان دارد و در آینده‌ی نزدیک نهایی می‌شود.

نبیل گفت که برای بهبود وضعیت امنیتی کابل، برنامه‌ی ٤٥ ماده‌‌ای ساخته شده مورد بحث شوراى امنيت ملى قرار می‌گیرد. او افزود، برای پایان دادن به نا‌امنی‌ها، به یک اداره‌ی مستحکم سیاسی نیاز است. نبیل این اظهارات را دیروز در نشست استجوابیه‌ی مسئولان نها‌دهای امنیتی در مجلس بیان کرد.

مجلس نمایندگان، عنایت‌الله نظری، سرپرست وزارت دفاع، محمد ایوب سالنگی، سرپرست وزارت داخله و رحمت‌الله نبیل، سرپرست ریاست امنیت ملی را در پیوند به افزایش نا‌امنی‌های اخیر فرا‌‌خوانده بود. شماری از اعضای این مجلس با اشاره به حملات اخیر طالبان در کابل و هجوم شورشیان در والسوالی دانگام ولایت کنر، گفتند که نیروهای امنیتی بايد جلو حملات را بگیرند. سرپرست ریاست امنیت ملی‌ در مورد حمله بر ولسوالی دانگام کنر گفت که ده روز قبل در مورد حمله‌ی طالبان افغانی و پاکستانی به این ولسوالی، به رییس جمهور و شورای امنیت ملی گزارش داده بود.

او در مورد نا‌امنی‌های اخير کابل گفت: «در شهر کابل ۸۰ درصد پلیت موترها به‌نام مالکان‌شان ثبت نیست؛ کابل ۲۶ دروازه دارد که چهار دروازه‌اش گرفته شده و ۲۲ تای دیگرش باز است. ۵۰۰ موتر زره بدون اسناد و با شیشه‌ی سیاه در کابل گشت‌و‌گذار‌ می‌کنند و هم‌چنین ۱۰۳ گروه افراد مسلح غیرمسئول در شهر کابل فعال اند».

نبیل افزود که همه‌ی موارد یاد‌شده، امنیت شهر کابل را با تهدید مواجه کرده، اما تلاش‌ها‌ برای بهبود آن جریان دارند. او افزود: «ماشين‌هاى اسکن براى تلاشى در دروازه‌هاى شهر کابل نصب شده و صرف براى يک و نيم ساعت فعال اند؛ اما براى ٢٣ ساعت متباقى تيل آن دزدى می‌شود. پس چطور امنيت بهبود يابد».

او در ادامه افزود، در حال حاضر حدود ١٠٧ مرکز تروريستى براى نا‌آرامى شهر کابل، در چهار اطراف اين شهر جابه‌جا اند. ولی او در این مورد جزئیات بیش‌تر ارائه نکرد. نبیل در بخش دیگر سخنانش گفت که در زندانی پل‌چرخی ۲۴ هزار زندانی اند که هر روز آزاد می‌شوند؛‌ ما یک انتحاری را سه بار بازداشت کرده‌ایم.

او افزود، در جريان چند سال گذشته، هيچ نوع سرمايه‌گذارى در بخش ‌امنيت ملى صورت نگرفته و این اداره‌ کارهاى خود را با امکانات اندک پيش برده است. وى هم‌چنان گفت که در چند سال گذشته، يک استراتژى منظم و دايمى براى تحکيم امنيت وجود نداشت و برخورد مقطعى با حوادث صورت می‌گرفت. نبيل بعد از اين اظهارات، از مجلس خواست که نشست سرى شود. سپس 130 عضو حاضر در مجلس به سری شدن نشست رای موافق دادند.