اشرف غنی: در بخش فن‌آوری سرمایه‌گذاری شود

اطلاعات روز: محمد اشرف غنی موجودیت فن‌آوری معلوماتی در کشور را یک نیاز اساسی خواند و گفت که در این زمینه باید سرمایه‌گذاری شود. او افزود که جوانان، به‌ویژه دانشجویان دانشگاه‌ها و سایر نهادهای تحصیلات عالی باید به فن‌آوری معلوماتی دسترسی داشته باشند.

رییس جمهور فن‌آوری معلوماتی را ضرورت مبرم جامعه خواند و گفت، بدون داشتن یک استراتژی ملی در این زمینه، حکومت‌داری و اقتصاد به‌پا نمی‌ایستند. آقای غنی کشور را فاقد یک استراتژی ملی در این زمینه خواند و گفت که باید تشخیص واضح از ظرفیت‌ها در زمینه‌ی فن‌آوری معلوماتی در داخل و خارج از کشور انجام شود و در این زمینه به ما مشورت‌های استراتژیک داده شود.

رییس جمهور فن‌آوری معلوماتی را برای استفاده از ظرفیت‌های فکری و ذهنی جوانان سودمند خواند. این اظهارات اشرف غنی دیروز از طریق ویدیو کنفرانس در دهمین نشست «تکنالوژی ملی معلوماتی» در دانشگاه کابل بیان شد. رییس جمهور در این ویدیو کنفرانس با قدردانی از تلاش‌های پیروز نذیر، بنیان‌گذار نشست مذکور گفت، دانشگاه‌های افغانستان نیاز دارند ‌از طریق فن‌آوری معلوماتی با دانشگاه‌های معتبر دنیا‌ توأمیت ایجاد کنند.

او از اشتراک کنندگان نشست یاد شده نیز خواست که برای استفاده از بهترین استعدادها در زمینه‌ی فن‌آوری معلوماتی، به‌زودی یک برنامه‌ی مشخص را ارائه کنند، تا در این زمنیه سرمایه‌گذاری شود. او افزود، استقلالیت در عرصه‌ی فن‌آوری معلوماتی، اساس استقلال را در زمینه‌های اقتصادی، نیروی بشری، تقویت و رشد نسل جوان، سهم‌گیری زنان و افراد دارای معلولیت در زمینه‌های مختلف‌ تشکیل می‌دهد.

او از اشتراک کنندگان نشست فن‌آوری معلوماتی خواست که ارزیابی دقیقی را در زمنیه‌ی مشکلات فن‌آوری معلوماتی انجام دهند، تا تصامیم درست برای رفع مشکلات و ایجاد رفاه و آسایش در کشور‌ اتخاذ شوند. محمد عثمان بابری، سرپرست وزارت تحصیلات عالی در این نشست گفت که نشست فن‌آوری معلوماتی از سال ۲۰۰۵ بدین‌سو به کمک دانشگاه تخنیکی برلین، سال یک مرتبه موضوعات مشخصی را به همکاری استادان و دانشجویان دانشگاه کابل‌ مورد بحث قرار می‌دهد.