خط لوله‌ی ساخت امریکا و رفتن به سمت «خرابی مصیبت‌بار»

منبع: Freebeacon

نویسنده: آدام کریدو

برگردان: حمید مهدوی

مقام‌های امریکایی هشدار می‌دهند که اگر ایالات متحده در زمینه‌ی تعمیر یک خط لوله‌ی کهنه‌ی گاز به طول 55 مایل در افغانستان، فورا اقدامی نکند، کاستی‌ها و ناکارایی‌های گسترده می‌تواند به «خرابی مصیبت‌بار» در این خط لوله بیانجامد. نظر به گفته‌های مقام‌های نظارتی حکومت، خط لوله‌ی شبرغان‌–‌مزار «سال‌هاست که زنگ خورده است».

نظر به گفته‌ی سربازرس ویژه برای بازسازی افغانستان (سیگار)، که یک نهاد نظارتی حکومتی است، با وجودی که قرار برآوردها‌ ایالات متحده 14 میلیون دالر را در تلاش‌ها برای بازسازی این خط لوله هزینه کرده است؛ اما مهندسا‌ن هنوز موفق نشده‌اند مشکل ساحات آسیب‌پذیر آن را ‌برطرف کنند.

طبق هشدار‌نامه‌ای که سیگار به چاگ هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده‌ ارسال کرده است، با وجودی که «گروه کاری پنتاگون برای عملیات‌های کسب و کار و ثبات» در این کشور جنگ‌زده‌ میلیون‌ها دالر را در بازسازی ساحات ناامن خط لوله سرمایه‌گذاری کرده است، «این پروژه هنوز تکمیل نشده است» و با پایان یافتن عملیات‌های ایالات متحده در کشور، «گروه کاری عملیات‌های کسب و کار و ثبات به‌زودی فعالیت‌هایش در افغانستان را متوقف خواهد ساخت».

همزمان با خروج ایالات متحده از افغانستان و واگذاری مسئولیت‌های کلیدی به حکومت مرکزی، سیگار نگرانی‌های کلان بسیاری‌ها را برجسته می‌سازد که افغانستان به‌سرعت‌ و به‌طور باالقوه در خشونت‌ها‌ سقوط خواهد کرد. نظر به گفته‌ی سیگار، هرچند طی سال‌های گذشته وضع این خط لوله بهبود یافته است؛ اما ایالات متحده برای تکمیل کار بازسازی آن باید بیش‌تر سرمایه‌گذاری کند، یا خطر ملامت شدن به‌خاطر «خرابی مصیبت‌بار» این خط لوله را بپذیرد.

سیگار در این هشدارنامه‌اش نوشت: «اداره‌ی توسعه‌ی بین‌المللی ایالات متحده و مقام‌های سفارت امریکا در کابل نیز در مورد گروه کاری‌ برای عملیات‌های کسب و کار و ثبات و پروژه‌ی خط لوله‌ی شبرغان‌-‌مزار، اظهار شک و تردید کرده‌ است». «اداره‌ی توسعه‌ی بین‌المللی ایالات متحده و مقام‌های سفارت امریکا به ما گفتند که اندازه‌ی کامل زنگ خوردگی مشخص نیست؛ چون گروه کاری برای عملیات‌های کسب و کار و ثبات، در تحلیلش به‌جای آزمایش تمام طول لوله، صرف 29 محل جداگانه را آزمایش کرد».

این نامه توضیح می‌دهد: «این مقام‌ها هم‌چنین اظهار نگرانی کردند که در صورتی که گروه کاری برای عملیات‌های کسب و کار و ثبات عملیات‌هایش را در افغانستان متوقف سازد، [افغان‌ها] قادر به تکمیل کار بازسازی خط لوله نخواهند بود». «این مقام‌ها گفتند که اگر «مهندسا‌ن افغانی» تنها گذاشته شوند که بدون کمک گروه کاری کسب و کار و ثبات کار را تکمیل کنند، در صورتی که خرابی مصیبت‌بار در این خط لوله به میان آید، حکومت افغانستان احتمالا ایالات متحده را ملامت خواهد کرد».

تحلیلی که در سال 2004 توسط یک شرکت مهندسی فرانسوی انجام شد، دریافت که «زنگ‌زدگی، طرح ضعیف، جوشکاری با کیفیت پایین و فقدان پشتیبانی مناسب از خط لوله»، در خط لوله مشکلات ایجاد می‌کنند. نظر به هشدارنامه‌ی سیگار، در این گزارش به «میزان بالای ریزش» و دیگر «کاستی‌ها و ناکارایی‌ها» اشاره شده است که می‌توانند زمینه را برای «خرابی مصیبت‌بار» مهیا کنند. با توجه به این شرایط، از ظرفیت کامل خط لوله استفاده نمی‌شود.

یک منبع که در مورد این پروژه آگاهی دارد، گفت که طبق برآوردها ایالات متحده از سال 2011 بدین‌سو‌ 14 میلیون دالر را برای تأمین مواد مورد ضرورت بازسازی این خط لوله هزینه کرده است. با این حال، این رقم هزینه‌های مربوط به آموزش افغان‌ها برای نظارت درست از خط لوله را شامل نمی‌شود.

ایالات متحده پایپ جدیدی به طول 15 کیلومتر را خریداری کرده است و قبلا به افغان‌ها کمک کرده است تا 12 کیلومتر از «بخش‌های پوسیده شده‌ی» خط لوله را تعویض کنند. با این وجود، واضح نیست که آیا ایالات متحده به اندازه‌ی کافی در افغانستان خواهد ماند و به افغان‌ها کمک خواهد کرد تا 3 کیلومتر باقی مانده را تعویض کنند‌ یا خیر.

سیگار در این نامه‌اش می‌گوید، «نگران» است که افغان‌ها «ظرفیت تکمیل نصب 3 کیلومتر باقی‌مانده‌ی خط لوله‌ی تبدیلی، تحمل فشاری که هنگام بررسی ریزش به‌تدریج افزایش می‌یابد و مراقبت از خط لوله در آینده و بدون ادامه‌ی همکاری‌ها و راهنمایی‌ را ندارد».

سیگار می‌گوید: «مقام‌های سفارت امریکا نگرانی‌های ما را انعکاس داده‌اند» و واضح ساخته‌اند که افغان‌ها «مواد و تخصص لازم برای نظارت مناسب از خط لوله و تعمیر ریزش در خط لوله» را ندارند. این خط لوله هم‌چنین فاقد یک سیستم محافظتی کلیدی است، سیستمی که ناظران را قادر می‌سازد تا آسیب‌پذیری‌های داخل خط لوله را مشخص کنند. نظر به گفته‌ی سیگار، فقدان این سیستم محافظتی «ارزیابی وضع زنگ داخلی یا خارجی لوله‌ها را تقریبا ناممکن می‌سازد». در این نامه آمده است که دیگر «ساحات ناامن» در امتداد خط لوله، مانع انجام سروی کامل از ریزش در خط لوله شده‌اند. سیگار هشدار می‌دهد که «ناتوانی افغان‌ها در بازرسی کامل خط لوله، دلیل نگرانی‌هاست».

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *