عکس: شبکه‌های اجتماعی

طالبان در ناور غزنی ۱۷ نفر را به درخواست یک مرد کوچی زندانی کرده‌اند

منابع در ولسوالی ناور ولایت غزنی می‌گویند که طالبان ۱۷ نفر از باشندگان این ولسوالی را به ‌درخواست یک مرد کوچی بازداشت و زندانی کرده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، این افراد از باشندگان روستاهای جوشان، سبزناله و واغ ولسوالی ناور هستند و از تاریخ ۲۸ سرطان به این‌سو در بند طالبان قرار دارند. به ادعای منابع، افراد بازداشت‌شده توسط طالبان شکنجه نیز می‌شوند.

یک منبع افزود که دو نفر از افراد‌ بازداشت‌شده، از جمله یک بیمار با قید ضمانت برای پنج روز آزاد شده‌اند و در حال حاضر ۱۵ نفر در بند هستند.

دلیل بازداشت باشندگان ناور چیست؟

به‌گفته‌ی منابع، طالبان باشندگان ولسوالی ناور را به‌خاطر ادعای یک مرد کوچی به‌نام «نیازی» بازداشت کرده‌اند.

منابع می‌گویند که این مرد کوچی مدعی است که در سال ۱۳۹۳ خورشیدی ۲۲۰ رأس گوسفندش در ساحه‌ی مرزی ولسوالی‌های ناور و اجرستان مفقود شده و دو چوپانش هم به قتل رسیده‌اند.

به‌گفته‌ی منابع، این مرد کوچی علیه باشندگان ناور شکایت کرده و خواستار پرداخت خسارت شده است.

یک منبع که خواست هویت‌اش فاش نشود، به روزنامه اطلاعات روز گفت که این مرد کوچی‌ در حکومت پیشین و اوایل حکومت طالبان، افراد مشخصی را متهم به‌ دزدی‌ مواشی‌اش می‌کرد، اما اکنون باشندگان چند روستا را متهم کرده است.

به‌گفته‌ی منبع، مرد کوچی می‌گوید به‌دلیل این‌که دزدان توان پرداخت خسارت را ندارند، باید پول از نزد مردم عام حصول شود. تا اکنون میزان خسارت و خون‌بهای درخواست‌شده مشخص نشده است، اما به‌گفته‌ی منبع، پیش از این کوچی‌ها در روستاهای بهایی و قوریه، خون‌بهای یک فرد را صد لک افغانی (۱۰ میلیون) گرفته‌اند. منبع افزود با توجه به این نرخ، ممکن است مرد کوچی ۴۰۰ لک افغانی (۴۰ میلیون) درخواست کند.

این منبع گفت: «هدف کلی، طوری که از زبان خود کوچی نیازی شنیده شده که این مبلغ هنگفت از توان چند تا دزد بالا است، پس باید پول را از نزد مردم محل حصول نمود و سپس قضیه‌ی دزدان را به‌طور انفرادی رسیدگی کرد.»

منبع مدعی است به‌خاطر این‌که پول هنگفت در میان است، مسئولان محلی طالبان نیز تأکید دارند که قضیه به‌گونه‌ی «اصلاحی» فیصله شود و به دادگاه نرود.

به‌گفته‌ی منبع، مردم بارها خواستار رسیدگی به موضوع توسط دادگاه طالبان شده و لیست افراد متهم را شریک کرده، اما ولسوال طالبان در ناور نپذیرفته است.

این منبع بیان کرد: «مردم بارها خواستار محکمه شده‌اند و نام دزدان را ذریعه‌‌ی لیست سال پار به مقام ولسوالی ناور داده بودند؛ اما شخص ولسوال نپذیرفته و گفته که دزدان حالا کوچ کرده و من از کجا آنان را پیدا کنم.»

منبع می‌افزاید که «مرد کوچی و مسئولان طالبان به‌خاطر این‌که شواهد و مدارک برای صدور حکم علیه مردم را ندارند تا پول حصول کنند، تلاش می‌کنند به‌صورت غیرقانونی و با ایجاد رعب و وحشت، بازداشت و لت‌وکوب، باشندگان ناور را وادار به پذیرش فیصله‌ی اصلاحی کنند».

منبع می‎گوید که سال گذشته نیز طالبان شماری از باشندگان روستاهای جوشان، سبزناله و واغ را بازداشت کرده بودند و پس از این‌که مردم موضوع را به وزارت اقوام و قبایل طالبان رساندند، پس از دو ماه از بند رها شدند.

به‌گفته‌ی منبع، سال گذشته پس از دو جلسه قضیه حل نشد و وزارت اقوام و قبایل طالبان گفت که فیصله در وقت لازم اعلام خواهد شد.

منبع گفت در حالی‌که نتیجه‌ی بررسی وزارت اقوام و قبایل طالبان اعلام نشده است، مسئولان این گروه به‌تاریخ ۲۸ سرطان دوباره باشندگان روستاهای جوشان، سبزناله و واغ را بازداشت و زندانی کرده‌اند.

به‌گفته‌ی منبع، باشندگان ناور امسال هم به وزارت اقوام و قبایل طالبان مراجعه کرده‌اند و این وزارت از بازداشت باشندگان ناور اظهار بی‌خبری کرده است.

منبع اضافه کرد که باشندگان ناور برای آزادی زندانیان از دادگاه طالبان در غزنی مکتوب گرفته، اما کسی «جرأت انتقال مکتوب به ولسوال طالبان در ناور را ندارد، زیرا سال گذشته این مقام طالبان یک مکتوب مشابه را پاره و آورنده‌ی آن را نیز زندانی کرده بود».

منبع گفت: «از مردم قریه هیچ‌کسی جرأت نمی‌تواند تا به ولسوالی برود. چون هربار که رفته، چه نمایندگان داخل قریه یا ملا امام و موسفیدان، همه را به زندان انداخته‌اند.»

به‌گفته‌ی منابع، باشندگان روستاها حتا برای دریافت کمک‌ بشری حاضر نیستند به مرکز ولسوالی ناور بروند.

طی دو سال اخیر این یکی از ده‌ها مورد دعوی کوچی‌ها علیه مردم بومی در غزنی و سایر ولایت‌ها است.

به‌تازگی روزنامه اطلاعات روز در یک گزارش تحقیقی شماری از دعاوی کوچی‌ها را مستند کرده است. بخش عمده‌ی این دعاوی خون‌خواهی و ادعای مالکیت بر زمین است.