via Social Media

مجمع آسیایی حقوق بشر خواهان اقدام فوری برای حفاظت از جامعه‌ی شیعه و هزاره‌ی افغانستان شد

مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه (FORUM-ASIA) خواستار اقدام فوری و هماهنگ بین‌المللی برای حفاظت از جامعه‌ی شیعه و هزاره‌ی افغانستان شده است.

این نهاد روز گذشته (جمعه، ۱۳ اسد) با نشر بیانیه‌ای گفته است که جامعه‌ی شیعیان افغانستان که اعضای آن عمدتا هزاره هستند، با تبعیض سیستماتیک، حملات هدفمند، به حاشیه‌رفتن، آزار و اذیت و محدودیت‌های شدید طالبان روبه‌رو هستند.

مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه افزوده است که طالبان آزادی مذهب و عقیده‌ی شیعیان و هزاره‌ها را ممنوع کرده‌اند.

طالبان در سال جاری بر مراسم عزاداری شیعیان در محرم محدودیت وضع کرده بودند.

مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه گفته است که طالبان پس از این ممنوعیت، به‌ هیأت‌های عزاداری یورش برده و به‌سوی عزاداران تیراندازی کرده‌اند.

به گزارش منابع محلی در ولایت غزنی، در نتیجه‌ی تیراندازی طالبان بر عزاداران در مرکز این ولایت دست‌کم دو نفر کشته و چند نفر زخمی شده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، طالبان در کابل نیز برخی از عزاداران را لت‌وکوب کرده‌اند.

مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه در ادامه‌ی بیانیه‌ی خود گفته است که طالبان در بدخشان اعضای جامعه‌ی شیعه‌ی اسماعیلی را مجبور کرده‌اند که برای دریافت کمک‌های بشردوستانه تغییر مذهب دهند.

این نهاد تأکید کرده است که نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشری جامعه‌ی شیعه‌ی افغانستان «بسیار نگران‌کننده است».

مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه از طالبان خواسته است که فورا محدودیت‌های تحمیل‌شده بر حقوق اساسی مردم افغانستان، به‌ویژه زنان و دختران و جوامع به حاشیه رانده‌شده مانند هزاره‌های شیعه را لغو کنند.

این نهاد تأکید کرده است که طالبان به تعهدات بین‌المللی افغانستان برای حفظ حقوق و آزادی‌های اساسی بشر پابند باشند.

مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه از جامعه‌ی بین‌المللی خواسته است که از ایجاد یک مکانیسم بین‌المللی تحقیق و پاسخ‌گویی توسط شورای حقوق بشر برای جمع‌آوری، حفظ و مستندسازی شواهد در مورد تمامی موارد نقض حقوق بشر در افغانستان حمایت کنند و خواستار پایان حملات سیستماتیک علیه هزاره‌های شیعه که نشانه‌های یک نسل‌کشی را دارند، شود.

این نهاد افزوده است که جامعه‌ی بین‌المللی از ارائه‌ی عادلانه‌ی کمک‌های بشردوستانه، از این‌که کمک‌ها به همه نیازمندان، از جمله جوامع هزاره‌ها می‌رسد اطمینان حاصل کند.

نسل‌کشی «آهسته»

مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه می‌گوید که هزاره‌های شیعه در افغانستان به‌عنوان یک اقلیت مذهبی، به‌طور تاریخی توسط دولت افغانستان، «گروه‌های تروریستی مانند طالبان و داعش تحت آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و در حال حاضر در معرض خطر جدی نسل‌کشی آهسته قرار دارند».

به‌گفته‌ی این نهاد، از زمان تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱، حداقل ۷۰۰ غیرنظامی هزاره در ۱۳ حمله‌ی هدفمند وابسته به داعش کشته یا زخمی شده‌اند.

مجمع آسیایی حقوق بشر و توسعه گفته است که نهادهای حقوق بشری و نظارتی نسبت به افزایش حملات علیه هزاره‌های شیعه نگرانی دارند و زنگ خطر یک نسل‌کشی احتمالی را به صدا در آورده‌اند.