ریاست اجرایی: هنوز روی اسامی نامزدوزیران گفت‌و‌گو نکرده‌ایم

اطلاعات روز: ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی در واکنش به نشر گزارش‌ها مبنی بر معرفی هشت نامزد‌وزیر برای دریافت رای اعتماد به مجلس نمایندگان می‌گوید که هنوز بین رییس جمهور و رییس اجرایی روی اسامی نامزد‌وزیران هیچ گفت‌و‌گویی صورت نگرفته است.

آصف آشنا، معاون سخنگوی ریاست اجرایی به روزنامه‌ی اطلاعات روز گفت که دو طرف روی اعلام هرچه زودتر نامزد‌وزیران چند وزارت کلیدی توافق کرده‌اند، اما هنوز در مورد اسامی و نام افراد گفت‌و‌گو نکرده‌ایم. آقای آشنا افزود، گفت‌و‌گوی درونی حکومت وحدت ملی در روزهای آینده‌ روی اسامی افراد برای انتخاب وزارت‌ها آغاز می‌شود.

معاون سخنگوی ریاست اجرایی‌ در ادامه تأکید کرد، وقتی اشرف غنی و عبدالله روی اسامی نامزد‌وزیران توافق کنند، رییس جمهور و رییس اجرایی‌ این موضوع را رسماً به مردم اطلاع خواهند داد. اما او گفت که به احتمال زیاد، شماری از نامزد‌وزیران بین دو تا سه روز آینده مشخص و برای دریافت رای اعتماد به مجلس نمایندگان معرفی خواهند شد.

این در حالی است که برخی از رسانه‌ها به نقل از منابعی گزارش دادند که قرار است 8 نامزد‌وزیر کابینه‌ی جدید و رییس امنیت ملی به روز دوشنبه‌ی هفته‌ی روان برای دریافت رای اعتماد به مجلس معرفی شوند. طلوع‌ نیوز گزارش داد که ۴ تن توسط اشرف غنی و ۴ تن دیگر از سوی عبدالله و یک تن دیگر به‌طور مستقل معرفی می‌شوند.

در این گزارش نام‌های فضل احمد معنوى به عنوان نامزد‌وزیر وزارت داخله، شير محمد كريمى، نامزد‌وزیر وزارت دفاع، صلاح‌الدين ربانى، نامزد‌وزیر وزارت خارجه، جيلانى پوپل، نامزد‌وزیر وزارت ماليه، سعادت نادرى، نامزد‌وزیر وزارت كار و امور اجتماعی و گلزى به‌حیث ‌نامزد‌وزیر وزارت انكشاف دهات آمده‌ است.

بر اساس این گزارش، سردار محمد رحيمى به عنوان نامزدوزیر وزارت تجارت و صنایع، فیض‌الله زکی، نامزد‌وزیر وزارت اطلاعات و فرهنگ و رحمت‌الله نبيل، نامزد رياست عمومى امنيت ملی کشور در هفته‌ی روان برای دریافت رای اعمتاد به مجلس نمایندگان معرفی خواهند شد.

ضرب‌الاجل مجلس

مجلس برای معرفی نامزدوزیران کابینه‌ به حکومت جدید ضرب‌الاجل یک هفته‌ای تعیین کرد. بر اساس آن، اشرف غنی و عبدالله تا آغاز هفته‌ی آینده‌ باید تمام وزیران کابینه‌ی‌شان را به مجلس معرفی کنند. نمایندگان مجلس در نشست دیروزشان با انتقاد شدید از حکومت گفتند که ناآرامی، نابه‌سامانی‌های اداری، نگرانی‌های اجتماعی و چالش اقتصادی رو به گسترش است و همه‌ی این مشکلات ریشه در عدم توجه حکومت، به‌ویژه در معرفی نشدن کابینه دارد.

عبدالرووف ابراهیمی، رییس مجلس گفت که اگر حکومت وحدت ملی تا یک هفته‌ی آینده تمام نامزدوزیران را معرفی نکند، این مجلس در این مورد یک تصمیم جدی ‌اتخاذ می‌کند. او در ادامه افزود که دوام سرپرستی حکومت، کشور را با بحران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی روبه‌رو کرده و این مخالف قانون اساسی است.

اشرف غنی در روزهای اول کاری خود اعلام کرد که تا 45 روز اعضای کابینه‌ی جدید معرفی می‌شوند، اما با تکمیل این موعد اعضای کابینه‌ی جدید معرفی نشدند و پس از‌ آن رییس جمهور پیش از نشست لندن در یک نشست خبری مشترک با عبدالله در کابل گفت که بین دو تا چهار هفته‌ی آینده کابینه‌ی جدید معرفی می‌شو‌د.

در حال حاضر بیش‌تر از دو هفته از این مهلت می‌گذرد؛ اما هنوز نامزدوزیران معرفی نشده‌اند. تأخیر نزدیک به سه ماه در معرفی کابینه‌ی جدید، تأثیر منفی بر وضعیت امنیتی و اقتصادی گذاشته است. شماری از نهادهای مدنی بارها اعلام کرده‌اند که سرپرستان احساس مسئولیت نمی‌کنند و این مسئله باعث افزایش نا‌امنی شده است.