دیده‌بان حقوق بشر: ایران به مهاجران افغان فرصت پناهجویی بدهد

اطلاعات روز: سازمان دیده‌بان حقوق بشر از دولت ایران خواسته است که برای مهاجران افغانستان فرصت پناهجویی بدهد. این سازمان از تصمیم اخیر دولت ایران برای تمدید اقامت ۴۵۰ هزار مهاجر افغان در این کشور استقبال کرده و آن را گامی مؤثر برای جلوگیری از اخراج فوری خوانده است.

اما سازمان یاد شده تأکید دارد که این اقدام جا‌گزین مناسب برای «سیستم ناقص پناهجویی» در ایران نمی‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی، پاترشیا گوسمن، پژوهشگر این سازمان در امور افغانستان دیروز در بیروت گفت، این اقدام ایران برای جلوگیری اخراج فوری حدود نیم میلیون مهاجر افغان از این کشور قابل ستایش است؛ اما نمی‌تواند سیستم ناقص پناهجویی موجود در این کشور را اصلاح کند.

او می‌گوید که حکومت ایران همواره مهاجران بدون مدرک افغان در این کشور را بازداشت و اخراج می‌کند، اما به آن‌ها امکان درخواست پناهندگی، دادرسی عادلانه یا تقاضای تجدید نظر قانونی در مورد طرد و اخراج اجباری را نمی‌دهد. خانم گوسمن افزود، بر اساس سیستم موجود، افغانی‌هایی که تازه وارد ایران می‌شوند، اجازه‌ی درخواست پناهندگی را ندارند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید، ایران به آن عده از افغان‌ها و آن‌هایی ‌که در بازداشت به‌سر می‌برند، فرصت درخواست پناهندگی بدهد و درخواست آن‌ها را منصفانه بررسی کند. این سازمان هم‌چنان تأکید دارد، ایران به آن عده از افغان‌هایی که درخواست پناهندگی‌شان رد می‌شود، اجازه‌ی درخواست تجدید نظر و دسترسی به حمایت‌های حقوقی و قانونی بدهد.

چندی پیش محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی در رأس یک هیأت بلند‌رتبه‌ی دولتی برای حل مشکلات مهاجران به ایران سفر کرد. به‌دنبال آن، وزارت امور خارجه‌ی ایران با نشر خبرنامه‌ا‌ی اعلام کرد که مقام‌های ایران در دیدار با محمد محقق مدت اقامت 450 هزار مهاجران افغان در این کشور را برای شش ماه دیگر تمدید کرده است.

در خبرنامه‌ی این وزارت آمده بود، دولت افغانستان نیز متعهد شده که برنامه‌های خود برای بازگشت این گروه از اتباع افغانستان را ظرف مدت ۲ ماه در کمیته‌ی مشترکی ارائه کند. محمد محقق پس از بازگشت از ایران در یک نشست خبری گفت که یک هیأت دیگر متشکل از وزارت‌های مختلف برای حل مشکلات و آینده‌ی مهاجران افغان به ایران سفر می‌کند.

او در ادامه افزود که ۱ میلیون مهاجر افغان به شکل غیر‌قانونی در ایران به‌سر می‌برند که با مشکلات جدی مواجه اند. محقق افزود، فرزندان مهاجران افغان در ایران حق شمولیت در مکتب‌ها در این کشور را نداشتند، اما با مقام‌های ایران در این مورد مفصل بحث کرده و این مشکل را از میان برداشته است.