راستش را از خود ما بپرس

بنا بر گزارش بی‌بی‌سی، «هکرها به وب‌سایت‌های دولت افغانستان حمله کرده‌اند».

من نمی‌دانم این هکرهای محترم چرا به وب‌سایت‌های افغانستان «حمله» می‌کنند. آدم سر چیزی حمله می‌کند که مقاومت کند، دندان نشان بدهد، فوش فوش کند و مبارز بطلبد. تصور کنید که شتری مرده باشد و کسی با نیزه و شمشیر بر گرد جسدش خیز بردارد و رجز بخواند و قسم بخورد که از شتر نمی‌ترسد. یک مورد دیگر مناسب برای حمله، دروازه‌ی بسته است. مثلا شما می‌خواهید وارد قلعه‌ای شوید که دروازه‌ی بزرگی دارد و با انواع زنجیرها و قفل‌ها مجهز است. سرِ این دروازه حمله می‌کنید. اما اگر سر دروازه‌ی حویلی‌ای لشکر جمع کنید که غار دارد و تخته ندارد و در تمام عمر خود روی قفل و زنجیر را ندیده، معلوم می‌شود که یا عقل‌تان دیری است آفتاب نخورده یا خیلی نامرد هستید.

 از این‌ها گذشته، فرض کنید این هکرهای حریص به وب‌سایت‌های افغانستان حمله کردند. چه چیزی به‌دست خواهند آورد؟ بدبخت‌ها حتما به وب‌سایت ارگ ریاست جمهوری رفته‌اند و دیده‌اند که لب‌های رییس جمهور تکان می‌خورند؛ اما آدم نمی‌فهمد ایشان چه می‌گوید (چون صدا ندارد) و خیال کرده‌اند که خدا می‌داند در این بی‌صدایی چه رازی هست. نمی‌دانند که اگر به صدای رییس جمهور هم دست پیدا کنند، مقداری چارچوب و بنیادین و قادر جلشانوهو می‌شنوند و نه بیش‌تر. همان یک موردی که تا حالا هکرها منتشر کرده‌اند، نمونه‌ی کامل وضعیت در تمام دولت افغانستان است و بایستی هکرها را معتقد کرده باشد که کند‌و‌کاو در اجزا و ارکان دولت ما کار بی‌فایده‌ای است. این مورد که می‌گویم، پاره‌ای از رهنمودهای ریاست امنیت ملی ما است که به‌دست هکرها افتاده. در این رهنمود آمده:

«برادر عزیز مجاب‌الدین خان، آمر کشف حوزه‌ی شصت و سه شهر کابل السلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته،

اولا از خداوند متعال برای شما و خانواده‌ی بزرگوار‌تان استدعای سلامتی نموده و به دنیا آمدن طفلک ناز‌تان را تبریک عرض نموده و برای او طول عمر و سعادت وافر آرزو می‌نمایم. اما بعد، این پیام عاجل 1 است و رمز سرخ دارد که شدتش نهایی می‌باشد. لطف کنید و تمام افراد‌تان را همین لحظه بدون معطلی به طرف خانه‌ی زرد رنگی که در رو‌به‌روی پل کارته‌ی 4 قرار دارد و رو‌به‌رویش یک کانتینر کهنه می‌باشد که اکثر وقت‌ها در اطرافش سگ‌ها بازی می‌نمایند، سوق داده و خانه‌ی مذکور را محاصره نمایید. در این خانه یک مرده گاو بی‌ناموس هست به‌نام غورپول که نام اصلی‌اش اجمیر است. شاید حالا در آن خانه نباشد، اما اگر بود، او را بگیرید و لت نمایید. اگر گناهکار بود و با تروریست‌ها دست داشت، معلوم می‌شود. اگر بی‌گناه بود، افراد خود را از آن‌جا سوق داده و مراجعت نمایید. اقدام عاجل کنید. والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته».

من گمان نمی‌کنم دست یافتن هکرها به این‌گونه اطلاعات برای‌شان سودی داشته باشد. ما مردم صادقی هستیم و سیر و پودنه‌ی ما سر دسترخوان است. چرا حمله؟ بیایید با ما بنشینید، خود ما قصه می‌کنیم.