کمیته بین‎المللی نجات فعالیت‌هایش را در افغانستان تعلیق کرد

کمیته‌ی بین‌المللی نجات اعلام کرد‌ که به دلیل قتل پنج کارمندش در هرات، شوکه شده و فعالیت‌های خود را در افغانستان به حالت تعلیق در آورده است. مجموع افرادی که در ولسوالی گلران هرات کشته شدند، شش نفر بودند که شامل چهار مهندس و یک مربی ارشد این کمیته و یک ناظر پروژه‌ی وزارت توسعه‌ی روستایی می‌شدند. دفتر ریاست جمهوری ‌در اعلامیه‌ای نوشته که این شش نفر یک‌شنبه گذشته از سوی طالبان ربوده شدند و شام‌گاه روز دوشنبه به قتل رسیدند.

کمیته‌ی بین‌المللی نجات‌ که مقر آن در نیویورک است، در وب‌سایت خود نوشته است: «کمیته‌ی بین‌المللی نجات عملیات خود را در افغانستان به صورت موقت به حالت تعلیق در آورده و این سازمان سوگ‌وار از دست دادن کارمندان خود است». این کمیته هم‌چنین افزوده که همه‌ی این کارمندان شهروندان افغان بودند و زمانی که از تعطیلات عید فطر به دفتر محلی خود در گلران باز می‌گشتند، تاکسی حامل آن‌ها از سوی مردان مسلح متوقف و مجبور به حرکت به سوی موقعیت دیگری شد. اعلامیه‌ی این کمیته حاکی است که ربایندگان شام‌گاه روز دوشنبه اجساد این افراد را به یک بیمارستان محلی تحویل دادند. کمیته افزوده که اطلاعات بیش‌تری درباره‌ی رویداد و انگیزه قتل آن‌ها در دست ندارد.

در همین حال، دفتر هیئت کمک سازمان ملل در کشور، یوناما، هم قتل این شش کارمند طرح همبستگی ملی را به‌شدت محکوم کرده و گفته که حمله به غیرنظامیان «جنایت جنگی» شمرده می‌شود. یوناما در اعلامیه‌ای نوشته است: «قوانین بین‌المللی حقوق بشر همه غیرنظامیان را به عنوانی کسانی تعریف کرده که نقش مستقیمی ‌در خشونت‌ها ندارند و درگیر جنگ نیستند. حمله به غیرنظامیان در هر‌زمانی ممنوع است و حمله به آن‌ها جنایت جنگی شمرده می‌شود». یوناما نوشته که گروه طالبان مسئولیت کشتار این شش نفر را به عهده گرفته؛ اما در اعلامیه‌ی خود درخواست مشخصی از این گروه برای توقف این گونه کشتارها مطرح نکرده است.

حامد کرزی، رییس جمهوری کشور قتل مسئولان طرح توسعه‌ای در گلران هرات را وحشیانه خوانده و گفته که «طالبان و باداران خارجی‎شان می‎خواهند افغانستان برای همیشه یک کشور محتاج و عقب‎مانده باقی بماند».

برنامه‌ی همبستگی ملی از طرح‌های اصلی وزارت توسعه‌ی روستایی است که عمدتاً توسط سازمان‌های غیردولتی اجرا می‌شود. در ولسوالی گلران ولایت هرات مسئولیت اجرای این برنامه به عهده‌ی کمیته بین‌المللی نجات است. این کمتیه از سال ۱۹۸۸ در افغانستان در زمینه‌ی کمک‌های بشری و توسعه‌ای کار می‌کند. در سال ۲۰۰۸ چهار کارمند این نهاد در یک کمین در ولایت لوگر در جنوب کابل کشته شدند. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *