سالارزی: در معرفی کابینه، به‌جای عجله‌‌ از دقت کار می‌گیرم

اطلاعات روز: نظیف‌الله سالار‌زی، سخنگوی ریاست جمهوری کشور دیروز اعلام کرد که برای معرفی کابینه‌ی جدید، به‌جای عجله از دقت کار می‌گیریم. بیش از سه ماه از تشکیل حکومت وحدت ملی می‌گذرد؛ اما هنوز تاریخ دقیق معرفی کابینه‌ی جدید معلوم نیست.

اتحادیه‌ی حقوق‌دانان و شماری از سناتوران دیروز به سران حکومت هشدار دادند که اگر کابینه‌ی جدید به‌زودی معرفی نشود، مشکلات جدید در کشور به‌وجود خواهند آمد. شماری از سناتوران گفتند که اگر اشرف غنی و عبدالله توانایی حل مشکلات‌شان در تشکیل کابینه را ندارند، شرافت‌مدانه استعفا بدهند.

تأخیر در معرفی کابینه‌ی جدید مشکلات جدی را در عرصه‌های امنیتی، سیاسی و اقتصادی به‌وجود آورده است. هم اکنون تمام وزارت‌ها و ریاست‌های کلیدی کشور با صلاحیت‌های محدود‌ از سوی سرپرستان اداره‌ می‌شوند؛ در حالی که فعالان مدنی و اعضای شورای ملی تأکید دارند که آنان احساس مسئولیت نمی‌کنند.

اما سخنگوی ریاست جمهوری دیروز با اشاره به این‌که اکنون لیست برای نامزدوزیران زیاد است، گفت که در حال حاضر برای هر وزارت چند نفر نامزد هستند و با نهایی شدن آن، اعضای کابینه معرفی می‌شوند. شورای ملی هفته‌ی گذشته برای رییس جمهور و رییس اجرایی یک هفته مهلت داد تا کابینه‌ی جدید را معرفی کنند.

با پایان این مهلت اعضای کابینه‌ی جدید معرفی نشدند و سپس هیأت اداری و رییسان کمیسیون‌های مجلس برای معرفی هرچه زودتر کابینه و دلیل تأخیر آن تصمیم گرفتند، با آقای غنی و عبدالله دیدار و گفت‌و‌گو کند. آنان به روز دوشنبه‌ی هفته‌ی روان با رییس اجرایی دیدار کردند و عبدالله، دلیل تأخیر کابینه‌ را اختلاف د‌رونی تیم رییس جمهور خواند.

او در این دیدار گفت که تمام نامزدوزیران وی آماده شده، اما از طرف رییس جمهور تا‌کنون فقط دو نامزدوزیر مشخص شده است. با این‌حال، سخنگوی رییس جمهور می‌گوید که اعضای کابینه‌ی جدید با «دقت و تدبیر» انتخاب و سپس به مجلس معرفی می‌شوند. دلیل تأخیر کابینه‌ چه «دقت و تدبیر» یا اختلاف بین رییس جمهور و رییس اجرایی باشد، اما این مسئله‌‌ مردم ر‌ا با مشکلات جدی مواجه کرده است.