اداره‌‌ی ارگان‌های محلی: روند تقرری والیان زمان‌گیر است

اطلاعات روز: مقام‌های اداره‌‌ی ارگان‌های محلی تقرری والیان جدید را زمان‌گیر خواندند و گفتند که در حال حاضر این روند آغاز شده و بدون کدام مشکل پیش می‌رود. تواب غورزنگ، سخنگوی این اداره دیروز گفت که اکنون والیان جدید از سوی رییس جمهور بر اساس لیاقت و شایستگی انتخاب می‌شوند.

اما او مشخص نکرد که تقرری والیان جدید چه زمانی پایان می‌یابد. از تشکیل حکومت جدید بیش از سه ماه می‌گذرد؛ اما سران این حکومت تاهنوز صرف دو تا سه والی جدید را مقرر کرده‌اند‌. این در حالی است که انتقادهای نهادهای مدنی و اعضای شورای ملی نسبت به تأخیر معرفی کابینه و تقرری والیان جدید افزایش یافته است.

آنان تأکید دارند که کار حکومت در قسمت تقرر والیان و دیگر مقام‌های محلی به کندی پیش می‌رود. اشرف غنی چندی پیش با صدور فرمانی تمام والیان را تا تقرر والیان جدید، سرپرست تعیین کرد. بر اساس این فرمان، صلاحیت‌های والیان سرپرست محدود شده و آنان حق تقرری و برکناری کارمندان را ندارند.

با این حال، اعضای مجلس سنا می‌گویند که ادامه‌ی کار سرپرستان مشکلات را در ولایت‌ها افزایش داده است. رفیع‌الله گل افغان، معاون دوم این مجلس دیروز به رادیو آزادی گفت که سرپرستان وظایف‌شان را به‌طور درست انجام نمی‌دهند و این مسئله باعث افزایش مشکلات در ولایت‌های کشور شده است.

اشرف غنی چند روز پیش در یک اقدام، حدود 30 مقام‌ محلی ولایت هرات از وظایف‌شان برکنار کرد. پیش از این سید فضل‌الله وحیدی، والی پیشین هرات نیز از سوی رییس جمهور غنی برکنار شد. با این حال، مسئولان اداره‌ی مستقل ارگان‌های محلی می‌گویند که اشرف غنی در تلاش گماشتن افراد لایق و شایسته در ادار‌ه‌های محلی است.