مشاور حقوقی اشرف غنی: کارمندان برکنار‌شده‌ امکانات دولتی را با خودشان برده‌اند

اطلاعات روز: عبدالعلی محمدی، مشاور حقوقی اشرف غنی، رییس جمهور کشور دیروز اعلام کرد که شماری از کارمندان برکنار‌شده، امکانات دولتی را با خودشان برده‌اند. محمدی در صفحه‌ی فیس‌بوکش نوشته است که برخی از مقام‌ها‌ قضاوت را با تجارت اشتباه گرفته‌ و علاوه بر رشوه و اختلاس، زمین و اموال دولت را نیز معامله کرده‌اند.

او گفته است که یکی از مقام‌ها‌ [برکنار‌شده] هشت عراده واسطه‌ی زرهی دولتی و آن یکی [مقام دیگر برکنار‌شده] هفت عراده و دیگران هم هر‌کدام مطابق توان‌شان امکانات دولتی را با خودشان برده‌اند. اشرف غنی پس از افزایش جنجال‌ها مبنی بر غیر‌قانونی خواندن ادامه‌ی کار وزیران سرپرست، چند هفته پیش تمام وزیران حکومت قبلی را برکنار و به‌جای آنان معاونان وزارت‌ها را سرپرست تعیین کرد‌.

از سویی هم، رییس جمهور یک هفته پیش به ولایت هرات سفر کرد و بیش از 30 مسئول محلی را از وظیفه برکنار کرد. پیش از آن فضل‌الله وحیدی، والی سابق هرات و والی قندوز را برکنار کرده بود. در اوایل روزهای حکومت وحدت ملی شماری از مقام‌های اداره‌ی امور نیز برکنار شده بودند.

با این‌حال، مشاور حقوقی رییس جمهور مشخص نکرده است که کدام مقام‌های برکنار‌شده‌ امکانات دولتی و موترهای زرهی دولتی را با خودشان برده‌اند. او در ادامه گفته است که سختی‌های تشکیل کابینه هم گفتنی‌هایی دارد و این مسئله را بعدا مورد بحث قرار می‌دهد. تأخیر در معرفی کابینه‌ در عرصه‌های امنیتی، اقتصادی و  سیاسی مشکلات زیادی را به‌وجود آورده است.

این مسئله بر نگرانی مردم نیز بیش از هر زمانی افزوده و آنان برای جلوگیری از مشکلات، خواستار معرفی کابینه در هفته‌ی روان ‌هستند. به روز چهار‌شنبه هفته‌ی گذشته اشرف غنی در دیدار با هیأت اداری و اعضای مجلس در ارگ ریاست جمهوری گفت که کابینه‌ی جدید تا یک هفته‌ی دیگر معرفی می‌شود. پیش از نشست لندن رییس جمهور گفته بود که کابنیه بین دو تا چهار هفته معرفی می‌شود؛ اما با پایان این مهلت، هنوز کابینه معرفی نشده است.