Photo: Social Media

افزایش حملات مسلحانه بر عالمان دینی هزاره و شیعه در هرات

با وجود وعده‌های طالبان مبنی بر تأمین امنیت مردم در هرات، اما آمار قتل و ترور در یک ماه اخیر در این ولایت افزایش یافته است. ترور علمای عمدتا هزاره و ناتوانی طالبان در تأمین امنیت این شهر، باشندگان هرات را نگران کرده است. بر اساس آماری که اطلاعات روز در اختیار دارد، در جریان یک ماه گذشته ۱۰ نفر از باشندگان این ولایت، شامل علمای هزاره و شیعه و فرمانده جهادی سابق از سوی افراد مسلح ناشناس تیرباران شده‌اند.

با ترور محمدحسین حامدی و محمدتقی صادقی، دو نفر از علمای اهل تشیع در هرات، شمار ترور علما و افراد با نفوذ در جریان یک ماه اخیر در این ولایت به شش نفر رسیده است. این دو عالم شیعه روز جمعه (۱۰ قوس) در ناحیه‌ی سیزدهم شهر هرات تیرباران شدند. منابع به اطلاعات روز می‌گویند که این حادثه پس از ادای نماز جمعه در نزدیکی «کوره ملی» از مربوطات حوزه‌ی سیزدهم شهر هرات رخ داده است. به اساس گفته‌های منابع، افراد مسلح ناشناس سوار بر یک موتر «فولدر» بودند و به‌شمول این دو عالم دین، چهار نفر دیگر، شامل دو مرد و دو زن را نیز به گلوله بستند.

در حادثه‌ی دیگر، دو نفر از علمای هزاره و شیعه در جبرئیل هرات تیرباران شدند. این دو عالم دین، رجب‌علی اخلاقی و خادم‌حسین هدایتی، از اعضای شورای علمای شیعه در هرات بودند که چاشت روز پنج‌شنبه (۲ قوس) در ناحیه‌ی سیزدهم شهر هرات از سوی افراد مسلح موتورسایکل‌سوار تیرباران شدند. منابع به اطلاعات روز می‌‌گویند که این عالمان دینی از ولسوالی لعل‌وسرجنگل ولایت غور بوده‌اند و از مدتی به ‌این‌سو در هرات زند‌گی می‌کردند.‌ یکی از شاهدان عینی ترور این دو عالم دین را به اطلاعات روز تأیید می‌کند که آنان از سوی افراد مسلح ناشناس موتورسایکل‌سوار کشته شدند. این منبع گفت: «روز روشن بود و همه‌ی مردم دیدند که موتورسایکل‌سوارها چگونه این دو عالم را تیرباران کردند. چند فیر به شکم و چندین فیر به سرشان کردند و با خیال راحت به راه‌ شان ادامه دادند.»

عکس از رجب‌علی اخلاقی و خادم‌حسین هدایتی. عکس: شبکه‌های اجتماعی

در رویداد دیگر نیز در روز یک‌شنبه (۳۰ میزان) عیدمحمد اعتمادی، یکی از عالمان دینی شیعه از سوی مردان مسلح ناشناس در هرات شب‌هنگام از خانه‌اش در روستای «خوش‌رود» ولسوالی انجیل به بیرون برده شده و تیرباران شده است.

نزدیکان آقای اعتمادی به اطلاعات روز می‌گویند که با گذشت بیش از یک ماه از قتل این عالم دین، تا هنوز هیچ سرنخی از قاتلان وی پیدا نشده است و نهادهای امنیتی اداره‌ی محلی طالبان در قسمت شناسایی و بازداشت عاملان این رویداد اقدامی نکرده‌اند.

عکس از عیدمحمد اعتمادی. منبع: شبکه‌های اجتماعی

شیراحمد احمدی، یکی از فرماندهان سابق جهادی در هرات نیز از سوی افراد مسلح ناشناس در ولسوالی انجیل ترور شده است. به‌گفته‌ی منابع، افراد مسلح ناشناس این «فرمانده سابق جهادی» را روز ۱۹ عقرب درحالی‌که به‌ سمت روستای «احمدی» ولسوالی انجیل در حرکت بوده، نخست از داخل موتر مسافربری پایین و سپس تیرباران کرده‌اند. احمدی یکی از فرماندهان سابق جهادی و از افراد نزدیک به محمداسماعیل‌خان بود. او در سال‌های اخیر هیچ وظیفه‌ی دولتی نداشته است.

عکس از شیراحمد احمدی. منبع: شبکه‌های اجتماعی

واکنش‌ها

در پی افزایش ترورهای زنجیره‌ای علمای هزاره در هرات و ناتوانی طالبان در قسمت جلوگیری از این رویدادها، ده‌ها نفر از باشندگان ناحیه‌ی سیزدهم شهر هرات به خیابان‌ها آمدند و خواهان تأمین امنیت و به کیفر رساندن عاملان و قاتلان شدند.

همچنین محمدکریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، «شورای مقاومت ملی برای نجات افغانستان»، «جبهه آزادی افغانستان»، سفارت‌های ایران و ترکیه در کابل و دفتر یوناما در افغانستان حملات بر علمای هزاره در هرات را محکوم و خواهان شناسایی و مجازات عاملان این حملات شده‌اند. از این میان، «جبهه آزادی افغانستان» در اعلامیه‌ای گفته ‌است که بانی اصلی این کشتار طالبان سفاک اند.

در همین حال، مسئولان گروه طالبان در هرات مدعی تأمین امنیت اند و می‌گویند که تلاش‌ها برای بازداشت عاملان این رویدادها به‌شدت جریان دارد. در عمل اما تا اکنون خبری از بازداشت یا شناسایی عاملان این ترورها در دست نیست.