کاردار سفارت بریتانیا
ARG

سفر دیپلمات‌های غربی به کابل؛ طالبان به نقل از دیپلمات بریتانیایی: فرصت خوبی برای گفت‌وگو ایجاد شده است

طالبان از سفر رابرت چاترتن دکسن، کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان و گفت‌وگوی او با مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر این گروه خبر داده‌اند.

صفحه‌ی ارگ در ایکس نوشته است که در این دیدار کاردار سفارت بریتانیا گفته است که رهاسازی شهروندان بریتانیایی از سوی طالبان، «فرصت خوب» گفت‌وگو با این گروه را ایجاد کرده است.

وزارت خارجه‌ی بریتانیا به‌تاریخ ۱۸ میزان از آزادی چهار شهروند خود از بند طالبان خبر داده بود و این چهار نفر به اتهام «نقض قوانین افغانستان» بازداشت شده بودند. این وزارت از حکومت طالبان نیز پوزش خواسته بود.

وزارت خارجه‌ی بریتانیا در همان وقت همزمان با آزادی شهروندانش از بند طالبان، اعلام کرد که هیچ جایگزینی برای تعامل با طالبان وجود ندارد و لندن از تغییرات سیاسی از طریق خشونت در افغانستان حمایت نمی‌کند.

طبق اعلام طالبان، کاردار سفارت بریتانیا امروز در سفرش به کابل گفته است که بریتانیا دوست افغانستان است و خواستار امنیت و ثبات در این کشور است.

به نقل از خبرنامه‌ی منتشرشده در صفحه‌ی ارگ، این دیپلمات بریتانیایی همچنین گزارش ترتیب‌شده از سوی نماینده‌ی ملل متحد در رابطه به افغانستان را جامع عنوان کرده و گفته است که این گزارش یک «فرصت خوب» را برای افغانستان ایجاد کرده و می‌تواند روابط طالبان با جهان را بهبود بخشد.

به نظر می‌رسد منظور از این گزارش، ارزیابی فریدون سینیرلی‌اوغلو، هماهنگ‌کننده‌ی سازمان ملل در امور افغانستان است.

او در گزارش و نقشه‌راهی‌ای که به سفارش شورای امنیت سازمان ملل متحد ترتیب کرده، گفته است که طالبان خواستار شناسایی به‌عنوان حکومت افغانستان اند و انجام این کار نیازمند پذیرش تعهدات افغانستان در کنوانسیون‌های بین‌المللی و اقدامات حسن نیت برای رعایت آن‌ها از طریق سیاست، قانون‌گذاری و عمل است.

این گزارش سینیرلی‌اوغلو با انتقادهایی عمدتا از سوی مخالفان طالبان روبه‌رو شده است.

طالبان: خواستار رابطه‌ی مثبت با بریتانیا هستیم

مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان به کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان گفته است که طالبان خواستار روابط مثبت و حسنه با بریتانیا و سایر کشورهای جهان اند.

او خواهان همکاری دوجانبه میان «افغانستان و بریتانیا شده و گفته است که فشار بر افغانستان نتیجه نمی‌دهد».

این مقام طالبان افزوده است که باید مسائل از طریق تعامل و گفت‌وگو حل شود.

معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان خواستار اعطای کرسی افغانستان به این گروه شده و گفته است که «بعضی افراد و حلقات در بیرون از کشور تبلیغات منفی را علیه طالبان به راه انداخته‌اند».

او گفته است: «ما از کشورهای جهان می‌خواهیم که نمایندگان‌شان را به افغانستان بفرستند تا تصویر مثبت در عرصه‌های مختلف در این کشور را مشاهده نمایند.»

کاردار سفارت بریتانیا برای افغانستان همزمان با سفر همتای ایتالیایی خود به کابل آمده است.

ساعات پیش وزارت خارجه‌ی طالبان اعلام کرده بود که امیرخان متقی، سرپرست این وزارت در کابل با «ناتالیا کوینتاویل»، کاردار سفارت ایتالیا برای افغانستان و هیأت همراهش دیدار کرده است.

به‌گفته‌ی حافظ ضیا احمد، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان، در این دیدار ضمن بحث در مورد گزارش اخیر نماینده‌‌ی ویژه ملل متحد برای افغانستان و اخراج اجباری مهاجران از پاکستان، روی افزایش کمک‌های بشردوستانه، همکاری‌های صحی و زراعتی و پروژه‌های نا‌تکمیل ایتالیا و موضوعات مختلف دوجانبه صحبت شده است.