کمک 50 میلیون یورو برای توسعه‌ی میدان هوایی کرزی

اطلاعات روز: وزارت خارجه‌ی ترکیه اعلام کرد که برای توسعه و مدیریت بهتر میدان هوایی حامد کرزی (‌میدان هوایی کابل) در دو سال آینده 50 میلیون یورو را مصرف می‌کند. میدان هوایی بین‌المللی کابل پیش‌تر از سوی حکومت به‌نام حامد کرزی‌ مسما شد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه‌ی ترکیه می‌گوید که کشورش به کمک مالی خود به پروژه‌های زیربنایی افغانستان ادامه می‌دهد. ترکیه از جمله‌ی کشورهایی است که در جریان 13 سال گذشته در مبارزه با تروریزم، تقویت نیروهای امنیتی و فراهم‌سازی بورس‌های تحصیلی برای هزاران افغان‌‌ در بخش ملکی و نظامی در این کشور، با حکومت همکاری کرده است.

پس از سال 2001 صدها سرباز این کشور در چوکات ناتو برای مبارزه با تروریزم وارد کشور شدند. اکنون بیش از 700 سرباز ترکیه در کشور مستقر هستد؛ اما وزارت خارجه‌ی ترکیه اعلام کرده است که تعداد سربازانش را برای آموزش و مشوره‌‌دهی به نیروهای امنیتی افغان افزایش می‌دهد.

میلود چلوش اغلو، وزیر خارجه‌ی ترکیه دیروز در انقره گفته است که تعداد سربازان خود را در آينده‌ به ١١٠٠ تن افزايش می‌دهد. به گفته‌ی او، این سربازان نیروهای امنیتی افغان را در قسمت آموزش و تجهیز کمک می‌کنند. اغلو هم‌چنان تأکید کرده است که کشورش روند آموزش نیروهای امنیتی افغان را در داخل افغانستان و ترکیه ادامه می‌دهد.