نظر‌سنجی تازه: کاهش رشد اقتصادی، آینده‌ی افغانستان را تهدید می‌کند

اطلاعات روز: بر اساس یک نظر‌سنجی تازه، 68 درصد مردم کاهش رشد اقتصادی و نرخ رو به افزایش بیکاری در کشور را‌ تهدید بزرگ‌تر از طالبان برای آینده‌ی کشور عنوان کرده‌اند. در این نظر سنجی آمده است، اقتصاد افغانستان در سال 2014 به سقوط خود ادامه داده است و تنها 6 درصد مردم این کشور از بهبود وضعیت اقتصادی کشورشان امیدوارند.

این نظرسنجی به‌تازگی زیر نام «نگاه افغان‌ها به اقتصادشان»‌ از سوی مؤسسه‌ی گالوپ در واشنگتن، پایتخت امریکا نشر شده و در آن آمده است، از هر‌سه شهروند افغان، دو نفر آنان از بهبود وضعیت اقتصادی کشورشان امیداور نیستند. مصاحبه شوندگان این تحقیق هم‌چنان از وضعیت اقتصادی در کشور ابراز نگرانی کرده‌اند.

بی‌بی‌سی از این تحقیق تازه گزارش داده است: «عدم اطمینان در مورد انتقال امنیتی و بحران‌ انتخابات ۲۰۱۴ قطعا نگاه افغان‌ها به اقتصادشان را منفی‌تر ساخته است. ولی بدتر این‌که این وضعیت در کشوری‌ که رشد اقتصادی‌اش بسیار وابسته به کمک بین‌المللی است، سرمایه‌گذاران را نیز دچار ترس ساخته است».

مؤسسه‌ی گالوپ از رشد اقتصادی در تمام‌ بخش‌های اقتصادی، از خدمات گرفته تا زارعت، را در حال کاهش خوانده و اعلام کرده است که فرصت‌های شغلی برای شهروندان افغانستان به‌طور کم‌سابقه محدود شده است. اکثر مصاحبه شوندگان در گزارش این مؤسسه گفته‌اند، بازار کار در هفت سال گذشته به این حد وخیم نبوده است.

در این گزارش بیش‌ترین بدبینی در زمینه‌ی بازار کار در شرق و مناطق مرکزی کشور، از جمله کابل عنوان شده است. گالوپ یک شرکت مشاوره‌ی مدیریتی است که بیش از همه به خاطر نظرسنجی‌هایش معروف است. فقر و بیکاری از چالش‌های عمده در کشور است و در حال حاضر میلیون‌ها جوان واجد شرایط کار‌ بیکار هستند.

در جریان ماه‌های گذشته دست‌کم دو جوان در کشور به دلیل فقر و بیکاری خودکشی کردند. از سوی دیگر، پیش‌تر یک زن در ولایت قندوز به دلیل فقر و بیکاری 9 عضو خانواده‌‌اش‌ را به آتش کشید؛ اما از سوی پولیس از مرگ نجات داده شد‌ند. حکومت جدید برای بهبود کار وعده داده، اما هنوز در این زمینه گام عملی بر‌نداشته است.