Photo: IRNA

طالبان پس از شکایت باشندگان غرب کابل، حکم جلب حسینی مزاری را صادر کرده‌اند

سید عیسی حسینی مزاری، مسئول دفتر تبیان، نهاد نزدیک به ایران در پیوند به اظهارات چندی پیش خود که ادعا کرده بود در حکومت پیشین صدها «فاحشه‌خانه» و «کلیسا» در غرب کابل وجود داشت، از سوی پولیس طالبان احضار شده است.

حکم احضار حسینی مزاری پس از عریضه‌ی جمعی از باشندگان غرب کابل صادر شده است.

علی‌هادی لقمانی، از نویسندگان عریضه به روزنامه اطلاعات روز گفت حدود ۳۰ روز می‌شود که آنان پی‌گیر این عریضه هستند.

عکس: ارسالی به اطلاعات روز

به‌گفته‌ی او، عریضه‌ی آنان پس از طی‌ مراحل از دادگاه و اداره‌ی جنایی وزارت داخله‌ی طالبان به حوزه‌ی ششم پولیس این گروه در غرب کابل رسیده است.

پولیس طالبان در حوزه‌ی ششم در دشت برچی، در احضاریه‌ای که امروز (سه‌شنبه، ۱۷ دلو) صادر کرده، از سید نقیب‌الله (حسینی مزاری) خواسته است که روز چهارشنبه ساعت ۹:۰۰ در حوزه حاضر شود و در غیر این‌صورت حق شکایت ندارد.

علی‌هادی لقمانی افزود که عریضه را با کمک وکلای گذر، امامان مساجد و شوراهای محل ترتیب کرده‌ است.

در این عریضه آمده است: «سید عیسی حسینی مزاری با وقاحت تمام و بدون شرم از شهر رضوی (مشهد ایران) نسبت “قذف” را به مؤمنات و نسبت “کفر” را به مؤمنین و مؤمنات غرب کابل و به تمام کابلیان عزیز داده است.»

باشندگان غرب کابل ادعای حسینی مزاری مبنی بر «وجود ۹۶۰ فاحشه‌خانه و ۳۰۰ کلیسا» در حکومت پیشین در غرب کابل را «دروغ شاخدار» و «تهمت ناروا» خوانده و گفته‌اند که او «تهمت‌های نابخشودنی را بر یک ملت بزرگ وارد کرده است».

باشندگان غرب کابل حسینی مزاری را «قاذف» و «مفتری» دانسته و از نهادهای قضایی طالبان خواسته‌اند که حد شرعی را بر وی جاری سازند و نهادهای مرتبط با او، از جمله تبیان و خبرگزاری صدای افغان را مسدود کنند.

حسینی مزاری و نهادهای وابسته به او تا اکنون به حکم احضار او و شکایت مردم چیزی نگفته‌اند.

پیشتر برخی از روحانیان برجسته‌ی شیعه، از جمله آیت‌الله واعظ‌زاده بهسودی خواستار مجازات و اجرای حد بر حسینی مزاری شده بود.

حسینی مزاری در اواخر ماه عقرب در نشستی با حضور شماری از مهاجران افغانستان در مشهد ایران ادعا کرده بود که طالبان «تمامی فاحشه‌خانه‌ها و کلیساها را در کابل از بین بردند». این اظهارات او انتقادات گسترده‌ای در پی داشت.