نهادهای ناظر بر انتخابات: غنی و عبدالله در اصلاح نظام انتخاباتی، برخورد سیاسی می‌کنند

اطلاعات روز: نهادهای ناظر بر انتخابات از سکوت رییس جمهور و رییس اجرایی در مورد آوردن اصلاحات در دو کمیسیون انتخاباتی انتقاد کرده و گفته‌اند، آنان در این زمینه برخورد سیاسی می‌کنند. به گفته‌ی مسئولان این نهادها، سکوت و بی‌علاقگی غنی و عبدالله در زمینه‌ی آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی، باعث نگرانی مردم شده است.

محمد نعیم اصغری، رییس برنامه‌های بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه‌ی افغانستان، اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی را یک روند تخنیکی خوانده و گفته است که اکنون برای اصلاح‌ نظام انتخاباتی، هیچ مانعی وجود ندارد؛ اما متأسفانه [اشرف غنی و عبدالله] در این زمینه برخورد سیاسی می‌کنند. به گفته‌ی او، نبود کابینه هم مانع اصلاحات انتخاباتی شده نمی‌تواند.

اشرف غنی و عبدالله پیش از تشکیل حکومت وحدت ملی روی اصلاح‌ کمیسیون‌های انتخاباتی توافق کرده بودند؛ اما با گذشت بیش از چهار ماه از این توافق، هنوز اقدامی نکرده‌اند؛ در حالی ‌که برگزاری انتخابات پارلمانی نزدیک شده و نمایندگان مجلس می‌گویند، اگر در کمیسیون‌های انتخاباتی اصلاحات آورده نشود، برگزاری این انتخابات بی‌فایده است.

پیش از این بین کمیسیون‌های انتخاباتی و مجلس در مورد آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی جنجال وجود داشت. مجلس خواستار تعدیل برخی از ماده‌های قانون انتخابات شده بود‌؛ اما رییس کمیسیون انتخابات تأکید دارد که مطابق قانون، مجلس در سال آخر دور تقنینی‌، قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های این کمیسیون‌ها را تعدیل نمی‌تواند.

به گفته‌ی او، هر‌نوع تغییرات و اصلاحات در نظام انتخاباتى، باید از مجرای قانونی انجام شود و در غیر آن، تغییرات مشروعیت ندارند. اما شماری از نمایندگان می‌گویند که مطابق قانون اساسی، مجلس صلاحیت تعدیل قانون تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌هاى انتخاباتى را دار‌د.

با این حال، جانداد اسپین‌غر رییس شبکه‌ی نهادهای جامعه‌ی مدنی برای تحکیم روند انتخابات گفته است: «یک نوع سرخوردگی وجود دارد که اصلاحات انتخاباتی چگونه و از کجا آغاز شود. اصلاحات از کمیسیون‌ها یا از قوانین یا در بخش طرزالعمل‌ها و میکانیزم‌های اجرایی می‌تواند آغاز شود؛ اما توافق وجود ندارد».

این در حالی است که شهروندان مشکلات کنونی کشور را ناشی از مشکلاتی انتخابات ریاست جمهوری گذشته عنوان کرده و گفته‌اند، برای جلوگیری از مشکلات دیگر، رییس جمهور و رییس اجرایی در کمیسیون‌های انتخاباتی اصلاحات بیاورند. آنان هم‌چنان می‌گویند که اگر چنین نشود، حضور مردم در انتخابات پارلمانی کمرنگ خواهد بود.

در همین حال، اقبال صافی، عضو مجلس رفتن به سوی انتخابات پارلمانی را پیش از آوردن اصلاحات در کمیسیون‌های انتخاباتی، یک اشتباه خوانده است. اما ریاست اجرایی در واکنش به این اظهارات، اصلاحات در نظام انتخاباتی را از اولویت‌های حکومت خوانده و گفته است که کمیسیون اصلاحات انتخاباتی پس از تکمیل کابینه ایجاد می‌شود.