وزارت خارجه: هیچ‌افغانی در سوریه درخواست کمک نکرده است

وزارت خارجه ‌می‌گوید که با نماینده‌های مهاجران افغان در سوریه در تماس‌اند و آن‌ها اطمینان داده‌اند که اکنون به هیچ‌کمکی نیاز ندارند. پیش از این خبرهایی به نشر رسیده بود که با اوج‌گیری خشونت‌ها در سوریه، بیش از ۱۰۰۰ پناه‌جوی افغان در حومه‌‌ی دمشق پایتخت این کشور گیر مانده و در معرض یک فاجعه‌ی بزرگ انسانی قرار گرفته‌اند.

اما جانان موسی‌زی، سخن‌گوی وزارت خارجه می‌گوید: «نماینده‌های افغان‌های مهاجر در سوریه اطمینان دادند که آن‌ها در شرایط فعلی نیاز به حمایت مستقیم کنسولی افغانستان ندارند و مانند سایر اتباع سوریه کوشش دارند با بحران بسازند. آن‌ها اراده‌ی ترک سوریه را ندارند». او می‌گوید که این دسته از افغان‌ها از ده‌ها سال به این‌سو در سوریه زندگی می‌کنند و اکثریت‌شان اقامت دایمی ‌سوریه را نیز به دست آورده‌اند. آقای موسی زی می‌گوید که در دو و نیم سال گذشته نیز شماری از افغان‌ها از راه‌های غیرقانونی به امید این که به خاطر توجه جامعه‌ی جهانی به کشور سوم پناهنده شوند، به سوریه رفته‌اند.

اما به گفته‌ی وی، از آغاز خشونت و درگیری‌ها در سوریه، تاکنون از سوی این افراد نیز هیچ‌تقاضای مشخصی برای کمک صورت نگرفته است. وی گفت: «در صورتی که افغان‌ها در سوریه نیاز به حمایت داشته باشند، وزارت امور خارجه و سفارت‌ها در منطقه حاضرند که تمام حمایت‌های قنسولی که از طرف دولت ممکن است، به اتباع خود ارائه کنند». به گفته وی، سفارت افغانستان در اردن، امور و روابط افغانستان با سوریه را پیش می‌برد.

اسلام‌الدین جرئت، سخن‌گوی وزارت امور مهاجران ‌می‌گوید که در سوریه دو هزار دانش‌جوی افغان و حدود یک هزار شهروند افغان زندگی می‌کنند. اطمینان وزارت خارجه ‌از وضعیت مهاجران در سوریه در حالی صورت می‌گیرد که به اساس گزارش‌ها حدود هزار پناه‌جوی افغان در منطقه‌ای موسوم به «سیده زینب» در حومه‌‌ی دمشق درخانه‌های متروکه پناه گرفته‌اند. مناطق عربین، زملکا، جوبر و عین ترما که روز چهارشنبه هفته‌ی گذشته مورد حمله‌ی شیمیایی قرار گرفتند، از محل اقامت پناه‌جویان، حدود ۳ تا ۴ کیلومتر فاصله دارد.

شماری از نمایندگان این مهاجرین در گزارش‌های نشر شده، مقام‌های سازمان ملل متحد و دولت افغانستان را به بی‌توجهی متهم کرده و گفته‌اند که بارها از آن‌ها کمک خواسته‌اند؛ اما هیچ‌پاسخی به دست نیاوردند.

سرنوشت مهاجران افغان در ایران

در روزهای اخیر گزارش‌هایی از تعیین ضرب‌الاجل برای خروج مهاجران افغان از ایران نیز به نشر رسید. گفته شد که مقامات ایرانی به مهاجران غیرقانونی افغان گفته‌اند که تا پانزدهم سنبله این کشور را ترک کنند. سخن‌گوی وزارت خارجه ‌می‌گوید که قرار است در هفته‌ی جاری وزیر امور مهاجران با یک هیأت بلند‌رتبه به ایران برود تا در زمینه گفت‌وگوهایی را با مقام‌های ایرانی انجام دهد. به گفته‌ی وی، سال گذشته مقام‌های ایرانی و افغانی در هم‌کاری با هم، یک میلیون مهاجر افغان را در ایران تثبیت کردند و به آن‌ها پاسپورت و ویزا داده‌اند که به تاریخ پانزدهم سنبله وقت ویزای شماری از آن‌ها به پایان می‌رسد.

آقای موسی‌زی می‌گوید که گفت‌وگوها با مقام‌های ایرانی برای تمدید زمان حضور این افغان‌ها در آن کشور صورت خواهد گرفت. به گفته‌ی مقام‌های کشور، دولت افغانستان و دولت ایران در تفاهم با کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان توافق کرده‌اند که بازگشت مهاجران افغان از ایران باید به شکل تدریجی و داوطلبانه صورت گیرد. «بی‌بی‌سی»

دیدگاه‌های شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *