بررسی نزدیک به هشت هزار قضیه‌ی خشونت علیه زنان

اطلاعات روز: نهاد موسوم به «دادستانی منع خشونت در برابر زنان» دیروز از بررسی نزدیک به هشت هزار قضیه‌ی خشونت علیه زنان در 19 ولایت خبر داد؛ اما حبیبه سرابی، مشاور رییس اجرایی در امور زنان و جوانان در واکنش به این موضوع، بررسی این نهاد را قناعت‌بخش ندانست و اعلام کرد که برای بررسی قضیه‌ی خشونت علیه زنان، کار بیش‌تری نیاز است.

قدسیه نیازی، رییس دادستانی منع خشونت در برابر زنان به صدای امریکا گفت که این نهاد از سال ۱۳۸۸ تا‌به‌حال ۷۹۴۲ قضیه را مورد تحقیق و تعقیب قرار داده و بررسی کرده است. به گفته‌ی او، سطح خشونت علیه زنان در شهرهای بزرگ کشور، به ویژه شهر کابل، بیش‌تر بوده است.

نیازی گفت که در سال روان تنها در کابل بیش از 800 قضیه‌ی مروبط به خشوت علیه زنان بررسی شده و اکنون حدود 10 قضیه‌ی دیگر زیر بررسی اند. دادستانی منع خشونت در برابر زنان در سال ۱۳۸۸ در کشور ایجاد شده و این نهاد در حال حاضر به غیر از کابل، در ۱۹ ولایت دیگر فعالیت دارد.

با این حال، مشاور رییس اجرایی در امور زنان و شماری از مدافعان حقوق زن می‌گویند، برای بررسی خشونت علیه زنان، باید برنامه‌ی جدیدی روی دست گرفته شود. حبیبه سرابی گفت، در آینده یک برنامه‌ی جدید برای بررسی قضایا‌ی خشونت علیه زنان روی دست گرفته می‌شود.

به گفته‌ی او، در این زمینه با مجامع بین‌المللی بحث شده و دادستانی‌هایی را برای بررسی قضایای خشونت علیه زنان در کابل و ولایت‌ها ایجاد می‌کنیم که آنان قدرت دفاع و چانه‌زنی برای دفاع از حقوق زنان را داشته باشند. اما سرابی مداخله‌ی زورمندان و عدم تجربه‌ی کافی دادستان‌ها را از مشکلات اساسی فراراه بررسی قضایای زنان خواند.

با این حال، رییس دادستانی منع خشونت در برابر زنان پذیرفته است که بررسی قضیه‌های خشونت علیه زنان از سوی آنان خالی‌گاه‌هایی داشته؛ اما با وجود چالش‌های امنیتی و سایر مشکلات دیگر، دست‌آوردهای خوبی داشته است. او ابراز امیدواری کرد که حکومت وحدت ملی در زمینه‌ی رسیدن زنان به حقوق‌شان تلاش نماید.