اوباما: برای تأمین ثبات و امنیت کامل افغانستان، تلاش می‌کنیم

اطلاعات روز: باراک اوباما، رییس جمهور امریکا اعلام کرده است که کشورش برای تأمین ثبات و امنیت کامل افغانستان تلاش‌ خواهد کرد. او با اشاره‌ به این‌که امریکا از قلمرو افغانستان حفاظت می‌کند، گفته است که کشورش بر تعهدات خود به آموزش و مشوره‌دهی نیروهای امنیتی این کشور پابند می‌باشد.

رییس جمهور امریکا این اظهارات را به تازگی در یک نشست خبری در کاخ سفید با انگلا مرکل، نخست‌وزیر آلمان بیان کرده است. اوباما در این نشست گفته است که نیروهای امنیتی افغانستان نیاز به حمایت جدی دارند و این نیروها باید بیش‌تر آموزش ببینند. نخست‌وزیر آلمان پس از پایان نشست مونیخ، برای ملاقات با اوباما به واشنگتن سفر کرده است.

هدف از دیدار این دو مقام، حل منازعات جاری در شرق اوکراین بوده؛ اما در حاشیه‌ی گفت‌وگوهای‌شان، در مورد وضعیت امنیتی افغانستان نیز بحث کرده‌اند. رییس جمهور امریکا تأکید کرده است که تمام کشورهای مورد تهدید گروه‌های تروریستی، باید برای مبارزه با آنان جدی عمل کنند.

امریکا و آلمان در جریان سیزده سال گذشته بیش‌ترین شمار نظامی را در کشور داشتند. این دو کشور در بخش‌های انکشافی و رشد ظرفیت زنان در کشور نیز میلیون‌ها دالر را به مصرف رسانده‌اند. با پایان مأموریت جنگی ناتو در کشور، حضور نیروهای خارجی به 12 هزار نفر کاهش یافته است.